Oplossingenboek / Warehouse-Distributiecentrum-Magazijn

Heftruck e.a.

  • Oplossingenboek

    16 en 17 jarigen

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico

    Het is een heftruckchauffeur van 16 of 17 jaar toegestaan om met een heftruck te werken indien hij onder direct toezicht staat van een begeleider, zodat deze in kan grijpen bij onjuist gebruik. En de 16- of 17 jarige is voldoende opgeleid en geïnstrueerd. Onder de 16 jaar is het verboden om een heftruck te besturen.
     

  • Oplossingenboek

    Begeleiding

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico

    Een beginnende heftruckchauffeur wordt begeleid door een coachende collega.
     

  • Oplossingenboek

    CE markering

    Drie sterren: voorkomen van het risico

    Elke hef- en reachtruck is geschikt voor de beoogde werksituatie en voorzien van een CE markering volgens de Machinerichtlijn met een Nederlandstalige gebruikershandleiding.
     

  • Oplossingenboek

    Ergonomie cabine

    Drie sterren: voorkomen van het risico

    Het pakket van eisen bij aanschaf van een heftruck omvat de chauffeurstoel met instelmogelijkheden, het bedieningsgemak en bereikbaarheid van de voetpedalen en handschakelaars, de informatievoorziening in de cabine, het zicht op de omgeving en de beschikbare ruimte.
     
    In het pakket van eisen wordt ook opgenomen of er gekozen wordt voor een veiligheidsgordel of veiligheidsbeugel (of beiden) om te voorkomen dat de chauffeur uit de heftruck valt bij het kantelen van de heftruck. De wijze van bevestigen van de veiligheidsbeugel is essentieel.
     
    Bij aanschaf van een reachtruck wordt afhankelijk van de werkzaamheden bepaald of er gekozen wordt voor een man-up of man-down cabine, het plaatsen van een achterover kantelbare stoel en/of het integreren van camera’s in de lepels bij een man-down cabine.
     

  • Oplossingenboek

    Gedragsregels

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico

    Er zijn gedragsregels voor de heftruck chauffeur opgesteld met bijvoorbeeld afspraken over rijgedrag en gebruik veiligheidsgordel. Er wordt toezicht gehouden op naleving van deze gedragsregels.
     

  • Oplossingenboek

    Inspectie

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico

    Voordat de heftruckchauffeur zijn werkzaamheden aanvangt, voert hij een inspectie uit van de heftruck. Heeft hij een ‘eigen’ heftruck dan doet hij dit wekelijks, wisselt hij van dag tot dag van heftruck dan doet hij dit dagelijks. 
     

  • Oplossingenboek

    Lichaamstrillingen

    Drie sterren: voorkomen van het risico

        In het pakket van eisen bij aanschaf van een truck wordt een zo laag mogelijk basisniveau van trillingen opgenomen door de combinatie van gewicht, constructie en het veer- en dempingsysteem van banden en truck. De totale blootstelling aan lichaamstrillingen is bij voorkeur lager dan 0,5 m/s2 gedurende een achturige blootstelling per werkdag en in ieder geval niet hoger dan 1,15 m/s2.
     

  • Oplossingenboek

    Onderhoud

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico

    Controle en onderhoud van de veiligheidssystemen vinden plaats volgens de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant. Het is gebruikelijk dit minimaal 1 x per jaar uit te voeren tenzij anders aangegeven in de gebruikershandleiding of in de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

  • Oplossingenboek

    Onderhoud stoel

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico

    De stoel van de heftruck wordt periodiek onderhouden op het instelmechanisme en het dempingvermogen (kwaliteit materiaal van de zitting en vering) van de stoel.
     

  • Oplossingenboek

    Opleiding

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico

    De heftruckchauffeur is aantoonbaar voldoende opgeleid. De opleiding bestaat uit een algemeen basis gedeelte en een aanvullend bedrijfsspecifiek gedeelte.
     

  • Oplossingenboek

    Verkeersplan

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico

    Er is een verkeersplan aanwezig (zie onderwerp verkeersplan).
     

Belangrijke mededeling

Tot 20 november 2023 stond op deze webpagina een goedgekeurde versie van de arbocatalogus Transport en Logistiek.

Er is momenteel geen versie van de Arbocatalogus op onze website, omdat er geen recente goedgekeurde versie beschikbaar is. De Arbocatalogus moet elke 6 jaar worden geëvalueerd en goedgekeurd door de Nederlandse Arbeidsinspectie. Zonder goedgekeurde beheersmaatregelen moeten werkgevers nu zelf maatregelen bedenken die minimaal voldoen aan de doelvoorschriften uit de Arbowet.

Om oude beheersmaatregelen toch te kunnen gebruiken, hebben we ze verzameld in het oplossingenboek. Een aantal maatregelen vielen hier bij ons al onder, dus voor ons een logische keuze om dit nu weer te doen.

Ontwikkelingen

Werkgevers en werknemers gaan op een nieuwe manier aan de slag met de Arbocatalogus. Er worden nieuwe afspraken gemaakt over thema's, en hierover zijn nu gesprekken gaande. Zodra we meer weten over het eerste thema, wordt dit op de website vermeld.   

Contact met medewerkers van STL

Vragen over het oplossingenboek?

Onze adviseurs preventie staan voor je klaar

Bel: 088 - 2596121

Wij zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:

Wat vind je van deze pagina?