Neem contact met ons op
Staat je vraag er niet tussen? Onze adviseurs staan voor je klaar.
Op deze pagina vind je antwoorden op de veelgestelde vragen over werving en selectie binnen de transport en logistiek. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Enkele jaren geleden hebben we de BCP’s van veelvoorkomende beroepen in onze sector aangepast. De toenmalige BCP’s voor vrachtwagenchauffeur, logistiek medewerker en planner waren al 15 jaar in gebruik. Voor deze aanpassing hebben we eerst onderzoek gedaan. De BCP's zijn aangepast naar de huidige tijd. De wijzigingen hierin zijn niet groot. De STL branchekwalificaties zijn gebaseerd op deze BCP's
* Spreek tijdig met alle leden van de selectiecommissie af welke data/tijdstippen zij vrijhouden voor het selecteren van kandidaten en voor de gesprekken met kandidaten.
Zeker bij solliciterende chauffeurs moet je er snel bij zijn. De kans is groot dat een werkzoekende chauffeur ook bij andere bedrijven heeft gesolliciteerd. Als je dan lang wacht met je reactie op de sollicitatiebrief kan je kans voorbij zijn. Neem daarom direct contact op met een interessante sollicitant.
Let bij het lezen van de brieven en cv’s in eerste instantie op de volgende punten:
Besluit naar aanleiding van bovenstaande vragen of er genoeg aanknopingspunten zijn om kandidaten uit te nodigen. Stuur de interessante kandidaten vervolgens een uitnodiging voor een eerste gesprek. Stuur de anderen een afwijzing. Laat in ieder geval altijd wat van je horen.
Je wilt werknemers die je hebt aangenomen natuurlijk ook graag behouden. Je hebt niet alleen veel moeite gedaan om ze voor jouw bedrijf te winnen. Maar het vertrek van werknemers kan ook duur uitpakken. Gemiddeld kost het de werkgever 20% van het jaarsalaris van die werknemer. Vaak stappen nieuwe werknemers op vanwege een slechte introductie. Daarom is het belangrijk om al bij de start een sterke band met ze op te bouwen. Een gedegen inwerktraject is dan essentieel.
Bouwstenen van een succesvolle ‘onboarding’ zijn:
• Benoem een capabele en inspirerende werknemer tot 'mentor' van de nieuwe werknemer.
• Bespreek het inwerkprogramma uitvoerig met de directe leidinggevende.
• Voer gesprekken met collega’s en personen met wie de nieuwe werknemer vaak te maken krijgt.
• Praat met de OR over het inwerkprogramma.
• Geef de nieuwe werknemer een rondleiding in het kantoor, de loodsen en langs het wagenpark.
Wil je nog meer ideeën opdoen voor het inwerkprogramma? Download de tipkaart voor het inwerktraject.
De arbo-verantwoordelijkheid voor de veiligheid en gezondheid van de ingeleende werknemer ligt deels bij de inlener en deels bij de uitlener. Hierbij geldt het volgende:
De inlenende werkgever houdt toezicht houdt op de uitvoering van de werkzaamheden. Daarom is de inlenende werkgever vaak aansprakelijk voor eventueel letsel of andere schade die ontstaat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. In het algemeen zal deze werkgever hiervoor een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering met werkgeversdekking hebben afgesloten. Deze verzekering dekt ook schade (bij derden) die inleenkrachten veroorzaken.
Als de inleenkracht schade toebrengt aan het inlenende bedrijf, dan kan dit niet worden verhaald op het uitlenende bedrijf. De schade is immers ontstaan onder toezicht van het inlenende bedrijf. De inlener kan de schade ook niet op de inleenkracht zelf verhalen. Die geniet in dat opzicht dezelfde bescherming als de eigen werknemers. Alleen bij opzet of bewuste roekeloosheid van de arbeidskracht kan de schade op hem persoonlijk worden verhaald. Maar hiervan is niet snel sprake, omdat de lat voor dit bewijs hoog ligt.
Voor collegiale uit- en inleen van chauffeurs binnen het beroepsvervoer gelden voorwaarden. Deze staan in de Regeling wegvervoer goederen (artikel 13 lid 2):
Let op: deze voorwaarden gelden als een beroepsvervoerder een chauffeur wil uitlenen aan een andere beroepsvervoerder. Voor eigen vervoerders zijn de regels anders.
Een chauffeur die niet zelf in het bezit is van een Eurovergunning mag zich niet verhuren aan een transportbedrijf en rijden met de vergunning van dat bedrijf.
Een transportbedrijf mag alleen gebruik maken van chauffeurs die:
Kom je er niet helemaal uit? Vraag een adviseur van het Mobiliteitscentrum om uitleg! Te bereiken op 088 – 2596106.
Wil je als eigen vervoerder een chauffeur uitlenen aan een beroepsvervoerder, dan kan dat niet zomaar. Vaak ontbreekt namelijk de Eurovergunning. Uitleen in deze situatie kan alleen wanneer je als eigen vervoerder het volgende doet:
Kom je er niet helemaal uit? Vraag een adviseur van het Mobiliteitscentrum om uitleg! Te bereiken op 088 – 2596106.
Jouw kandidaat kan hiervoor terecht bij een aantal gecertificeerde opleiders. Deze opleiders zijn aangesloten bij SOOB Subsidiepunt. Klik hier voor de complete lijst met gecertificeerde opleiders.
Als alle partijen aan hun verplichtingen voldaan hebben, wordt de subsidie niet teruggevorderd. Voor de beoordeling van deze situatie dien je bij SOOB een coulanceverzoek in.
Wanneer je kandidaat de opleiding niet voltooit, of in de periode van de baangarantie de baan opzegt, kan de subsidie wél teruggevorderd worden. Ook in deze gevallen kun je een coulanceverzoek indienen.
De kandidaat gaat eerst zelf op zoek naar een nieuwe werkgever in de sector. Als de kandidaat eenmaal een bedrijf heeft gevonden, moet de kandidaat door dit bedrijf worden aangemeld voor een testdag.
Het Mobiliteitscentrum neemt werkzoekenden op in onze online kandidatenbank. Werkgevers zien daar wie beschikbaar is. Ook kunnen we de kandidaat helpen met het maken van een cv. Daarnaast krijgt de kandidaat tips en adviezen over solliciteren. Ook brengt het Mobiliteitscentrum kandidaten in contact met bedrijven in hun netwerk die op zoek zijn naar zij-instromers.
Voor doorstromers die een rijopleiding volgen ontvang je van SOOB 75% subsidie op het lesgeld. Je kandidaat hoeft geen eigen bijdrage te betalen.
Voor zij-instromers die een rijopleiding volgen ontvang je 60% subsidie op het lesgeld. Je kandidaat betaalt een eigen bijdrage van maximaal 15%.
Daarnaast komen er nog andere kosten bij voor je kandidaat, zoals lesmateriaal, examengeld, medische keuring en de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Deze kosten kun je ook als werkgever betalen. Spreek daarvoor een studiekostenovereenkomst met je kandidaat af. 
In het formulier baangarantie wordt vastgelegd welke opleidingen de kandidaat gaat volgen. Het formulier wordt digitaal verzonden nadat de zij-instromer de testdag heeft gehad. Jij en de kandidaat ondertekenen dit formulier digitaal. Dit is nodig in verband met de subsidie.
Wil je het formulier alvast inzien? Kijk dan op het SOOB Subsidiepunt onder het kopje ‘Formulieren’.
Op de testdag worden verschillende testen gedaan:
Ieder jaar wordt bepaald hoeveel geld er beschikbaar is voor de rijopleiding van doorstromers en instromers. Is dat geld op, dan worden er geen subsidies meer verstrekt. Wacht dus niet te lang met je subsidieaanvraag!
Daarnaast is gelden er plafonds voor het subsidiabele uurtarief van een rijopleiding én voor het aantal opleidingsdagen. Voor de Rijopleiding C is dat bijvoorbeeld € 63,- p/u en 28 opleidingsuren. Bij een subsidie van 75% (voor doorstromers) ontvang je voor de Rijopleiding C dus maximaal 28 (uren) x 75% van € 63,- (uurtarief) = € 1.323,- (subsidie). Zie het volledige overzicht in de brochure van SOOB Subsidiepunt.
Staat je vraag er niet tussen? Onze adviseurs staan voor je klaar.
Wij zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:
Verzenden...
Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw.
Dank je voor je feedback!