Meer informatie?
Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder.
De 29-jarige Miranda werkt sinds 2,5 jaar als vrachtwagenchauffeur bij Bosman Transport. Vier dagen nadat ze via STL haar CE-rijbewijs had gehaald, zat ze alleen op de wagen… het avontuur tegemoet! Als boerendochter zit ze in het agrarische werk. De goedlachse Zeeuwse geeft je een inkijkje in haar werk als vrachtwagenchauffeur en vertelt over drie bestemmingen die ze nooit meer zal vergeten.
De enthousiaste Miranda kon meteen aan de slag bij Bosman Transport. “Op donderdag was ik geslaagd voor mijn CE-rijbewijs. Met spoed heb ik op vrijdag mijn rijbewijs al opgehaald. Zaterdag belde Bosman of ik maandag wilde beginnen.” Ze kreeg één dag een begeleider mee. De volgende dag mocht ze al alleen op pad. “Natuurlijk vond ik dat retespannend, ik werd meteen in het diepe gegooid! Daar heb ik wel veel van geleerd trouwens. Sowieso leer je het vak pas door het te doen. Dan leer je pas echt rijden.”
In het transport werken was iets dat Miranda altijd al aantrok. En dan vooral in de agrarische hoek. “We hebben thuis paarden. Ik werkte altijd al in de stal.” Bosman Transport is specialist in het transport van agrarisch losgestort en gepalletiseerd transport, zowel nationaal als internationaal. Miranda rijdt van september 2020 tot en januari 2021 voor het derde jaar op rij de ‘bietencampagne’. Vier maanden lang rijden vrachtwagens af en aan naar de fabriek van Cosun Beet Company in Dinteloord. De andere maanden van het jaar rijdt ze een vaste wagen met walking floor.
Miranda rijdt nu met de korte walking floor. Het zeil van deze oplegger gaat automatisch, waardoor ze minder hoeft te klauteren. Dat is beter voor haar knie, die vorig jaar een flinke tik kreeg tijdens een ongeluk. “Ik had gelost in Zuid-Duitsland en reed terug over de A5. Daar stond het ineens muurvast. Ik zag geen knipperlichten of remlichten en reed met een gangetje of 60 km/u achter op het stilstaande verkeer.” De schrik zat er behoorlijk in en Miranda moest revalideren. “Maar thuiszitten vond ik ook niets.” Dus stapte ze, om te wennen, eerst bij haar vriend Maurice in de cabine. Hij is ook vrachtwagenchauffeur bij Bosman Transport. “Ik heb eerst twee of drie weken alleen maar meegereden, om weer vertrouwen te krijgen.” In overleg met haar leidinggevende en de dokter is ze zelf weer gaan rijden. “De eerste paar keer vond ik dat echt niet grappig, maar dat trok gelukkig weer snel bij. Nu vind ik het weer heerlijk.”
Dat haar vriend ook vrachtwagenchauffeur is, vindt ze leuk. “Als ik een keer laat ben of ik in het weekend moet werken, dan snapt hij dat. Ook als ik ergens niet uit kom, kan ik hem om advies vragen. Hij begrijpt me.” Op dit moment is ze de enige vrouwelijke chauffeur bij Bosman Transport. Bij de bietencampagne komt ze soms andere vrouwelijke chauffeurs tegen. Via Facebook, WhatsApp en Snapchat heeft ze ook contact met andere vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs door het land. “Iedereen doet z’n eigen ding. De ene zit bijvoorbeeld in het zware transport, de ander rijdt bouwartikelen. We delen onze ervaringen. Dat is leuk.”
Hoeveel ze werkt? Dat weet Miranda niet eens precies. Het maakt haar eigenlijk ook niet zo veel uit. “Ik denk wel meer dan de meeste vriendinnen. Nu met de bietencampagne is het 12 uur op en 12 uur af, 5 dagen in de week.” Ze vertrekt meestal tussen 5.00 en 7.00 uur.
Brest, in het puntje van in Bretagne. “Daar ben ik samen met Maurice geweest om bij drie of vier klanten te lossen. Op de terugweg hebben we boomschors mee teruggenomen. Het was daar gewoon prachtig, die omgeving. Ik vind Frankrijk sowieso heel mooi.”
Bletterans, achter Dijon. “Dit was mijn eerste internationale rit. Mijn collega Martijn ging mee. Voor het eerst een week van huis. Ik vond het superspannend, alles was nieuw voor me. Maar ik vond het zó gaaf! En ik heb er ook heel veel van geleerd.
Sonthofen, een klein plaatsje in de buurt van de Oostenrijkse grens. “Ik moest big bags met kunstmest lossen en keek zo uit op de bergtoppen met sneeuw. Zo mooi! Toch bijzonder dat je met je werk op zulke prachtige plekken komt.”
Heeft het verhaal van Miranda je geïnspireerd om ook in de sector transport en logistiek te werken?
Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder.
We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via: