Wij staan voor je klaar in de transport en logistiek. De sector vol kansen en mogelijkheden! Of je nu graag in een distributiecentrum werkt of liever de weg op gaat in een vrachtwagen, bij STL maken we het mogelijk. We helpen je met het zoeken naar je droombaan, bij je rijopleiding en zorgen ervoor dat je goed voorbereid aan de slag gaat. We gaan samen op weg naar jouw volgende stap.
Alles voor werkzoekendenZonder de flexibiliteit van mijn vrouw kan ik dit werk niet doen
Ralph Grooteman werkt al bijna 30 jaar als kraanmachinist. 25 daarvan bij Schot Verticaal Transport. “Ik was nog net negentien toen ik begon als kraanmachinist. Ik heb nooit iets anders gewild. En ik zou ook niets anders meer wíllen doen.”

Op tijd bij je gezin
Om 07.00 uur in de ochtend rijdt Ralph met zijn blauwe torenkraan de bouwplaats in Wervershoof op. Vandaag worden hier woningen gebouwd. Ralph’s taak is om de betonnen prefab vloeren op hun plek te hijsen. “Het mooie aan werken in de bouw? Iedereen wil rond half vier het busje weer in richting huis,” zegt hij lachend. “Dus als je een beetje doorwerkt, zit je om zes uur aan de piepers bij je gezin.”
Vroeg op pad, veel verantwoordelijkheid
Op deze ochtend moet Ralph prefab betonvloeren hijsen voor nieuwbouwwoningen. Hij doet dat met een Liebherr MK88 Plus: een mobiele torenkraan die hij met grote precisie opstelt op de bouwplaats. “Mijn kraan alleen weegt al 48 ton. Tel daarbij nog de lading die ik moet tillen, dus het is van groot belang dat ik de kraan op de juiste manier neerzet op stevige goede ondergrond. En ook nog eens dat alles binnen mijn tilbereik past Met een afstandsbediening stelt hij de kraan nauwkeurig in. De druk wordt verdeeld, de kraan klapt verder automatisch uit. Alles verloopt rustig en precies. De kraan staat binnen een kwartier volledig klaar voor gebruik. “Voordat ik begin, controleer ik de ondergrond. Ik schuif de stempels uit en leg rijplaten onder de poten om de druk goed te verdelen. ”Hij wijst naar de mast die omhoogschiet. “De giek is 45 meter lang en de mast 30 meter hoog. Dat uitklappen gaat grotendeels automatisch, maar je moet wel weten wat je doet. Veilig werken is alles in dit vak. Je werkt vaak dicht bij mensen en met zware lasten. Fouten kun je je niet maken in dit werk.”
“Als kind liep ik al op de bouw”
De liefde voor machines begon al vroeg. “Ik ging als vijftienjarige mee met mijn vader, die ook in de bouw werkte. Toen ging het er nog wat anders aan toe. Niemand vroeg om diploma’s. Ik zat toen al op de heftruck, en zo is het begonnen. Toen wist ik al: ik wil kraanmachinist worden.” Vandaag de dag gaat het officieel. Voor je zelfstandig mag draaien, heb je een hijsbewijs nodig: het TCVT-certificaat. Daarnaast is ook een groot rijbewijs (C) nodig als je de kraan zelf over de openbare weg vervoert. Wat Ralph nog meer aanspreekt aan de bouw is het sociale contact.
“Je werkt veel met dezelfde mensen op de bouw. Even overleggen, samen een klus klaren. Dat contact maakt het werk ook leuk. Het is sociaal én praktisch.”
Veel meer dan ‘aan hendels trekken’
“Een kraanmachinist doet echt meer dan alleen een paar hendels bedienen,” zegt Ralph. “Je moet zorgvuldig werken en zuinig zijn op je materiaal. Ik ben ook mentor en begeleid nieuwe mensen. Zij lopen eerst een tijdje met ons mee om te kijken of het vak bij ze past. Als dat zo is, volgen ze een opleiding en halen ze hun hijsbewijs.”
“Daarna gaan ze mee met een ervaren machinist om praktijkervaring op te doen. De één heeft het snel onder de knie, de ander heeft iets meer tijd nodig. Na verloop van tijd kun je zelfstandig aan de slag en later ook je C- rijbewijs halen. Voor sommige projecten is dat niet direct nodig, omdat de kraan daar langere tijd blijft staan."
Veelzijdig beroep
Het werk van een kraanmachinist is breed. Je kunt aan de slag in verschillende kranen én in verschillende sectoren. “Ik heb op een grote ‘bovendraaier’ gewerkt, zo’n hoge kraan die je vaak midden in de stad ziet bij hoge gebouwen. Dan zit je soms op 70 meter hoogte. Met een telescoopkraan werk je meer in de industrie en infrastructuur, en blijf je beneden in de cabine.”
“Ik heb er een leuk vakantiehuisje van kunnen kopen op de Veluwe”
Als machinist maak je soms lange dagen. “Ik werk gemiddeld zo’n 50 uur per week. Je moet meestal om 07.00 uur op locatie zijn. Dus soms vertrek ik om 05.00 uur vanaf mijn standplaats in Hoorn. Na het werk moet je ook weer terugrijden.” Toch vindt Ralph het de moeite waard. “Van mijn overuren heb ik een mooi vakantiehuisje op de Veluwe gekocht. Ik werk hard, maar geniet ook hard. En ik blijf dit werk gewoon ontzettend leuk vinden. Ik zou niet anders meer willen.”

Ook machinist worden?
Er is een groeiend tekort aan goed opgeleide kraanmachinisten in Nederland. Hou jij van techniek, werk je graag buiten en wil je een vak leren waar je trots op kunt zijn? Dan is kraanmachinist misschien iets voor jou.
Ja, ik word kraanmachinist!