Werken in transport en logistiek als planner
Ervaringen

Mark is planner én teamleider: de gouden combinatie

Puzzelen, puzzelen en nog eens puzzelen. Als planner is je werkdag gevuld met de planning rondkrijgen en alle transporten tot in de puntjes regelen. Maar voor Mark Rutten (35) komt hier nog meer bij kijken. Hij is planner én teamleider bij Aarts Transport. Sterker nog, ‘planner’ is daar verboden woord.

Op zoek naar de beste route voor iedereen 

Als planner zoekt Mark altijd naar de gouden tussenweg voor iedereen. ‘’Ik wil de beste routes voor het bedrijf vinden, op de manier hoe zij het willen. Maar ik wil ook de beste route voor de chauffeur vinden, hoe diegene de rit het liefst invult. Tot slot wil ik de route vinden hoe het voor de planning het beste uitkomt. Het is altijd een driehoekbalans.’’ Al twaalf jaar lang is Mark een vertrouwd gezicht bij familiebedrijf Aarts Transport. En niet voor niets. ‘’Het is een heel persoonlijk bedrijf. Ik werk hier nog steeds met plezier.’’  Zo’n zes jaar geleden werd zijn functie uitgebreid. Vanaf toen is Mark niet alleen planner, maar ook officieel teamleider. ''Ik heb meer diepgang zo. Planners zijn hier niet dag in dag uit bezig met de roosters, maar je bent ook het eerste aanspreekpunt voor collega’s. Dat maakt mijn werk een stuk persoonlijker.’’

Zo min mogelijk middelen, zoveel mogelijk doen! 

Aarts Transport koos er niet zomaar voor om de functies samen te smelten. In de tijd dat Mark daar werkt, heeft het bedrijf een flinke groeispurt gehad. Inmiddels telt het team 110 medewerkers. ‘’Toen ik hier begon, maakte ik de planning van 23 mensen in totaal. Nu zijn dat er 40, maar het blijft haalbaar.’’ Of hij dat stressvol vindt? ‘’Nee, vooral leuk! Je probeert met zo min mogelijk middelen zoveel mogelijk te doen. En het is leuk als dat lukt.’’ Om de groei schaalbaar te houden, smelt het bedrijf de functies samen. ‘’Zo blijft de sfeer nog steeds persoonlijk en een echt familiebedrijf. Normaal gesproken is er iemand die toegewijd planner is en iemand die toegewijd teamleider is. Nu heb je maar met een iemand te maken. Je ziet dat dit veel beter werkt. Je hebt geen miscommunicatie met elkaar en het blijft een platte organisatie zo.’’  

Werken in transport en logistiek als planner
Werken in transport en logistiek als planner

Zoveel meer dan alleen planner 

Juist de combinatie van verschillende taken vindt Mark geweldig. ‘’Ik ben teamleider van de dagploeg, dus ik ben het eerste aanspreekpunt van het dagteam. En doe ik een stukje personeelszaken. Natuurlijk heb ik ook overlap met de andere teamleiders. We hebben veel contact met elkaar en houden alles goed in de gaten zo.’’ Mark merkt dat hij meer diepgang heeft in zijn werk. ‘’Het is geen vast riedeltje waarin je de juiste persoon op de planning zet en klaar bent, maar je doet zoveel meer.’’ Zo deelde hij zijn collega’s in verschillende groepen in, per werkgebied. ‘’In elke disciplinegroep zitten de chauffeurs die daarbij betrokken zijn en het werk leuk vinden. Hierdoor is er altijd een vaste opvolger, wat voor makkelijk schuifwerk zorgt. Als iemand bijvoorbeeld met vakantie is, loopt alles gewoon door en neemt iemand anders het over. Momenten zoals vakanties waren eerst lastig om op te lossen, maar nu gaat alles vanzelf.’’  

Samen koffiedrinken na de ritten 

Ging deze verandering dan helemaal op rolletjes? ‘’Het was wel even wennen. Omdat ik nu planner én teamleider ben, is er geen tussenpersoon meer. Chauffeurs worden volwassen behandeld en ik wil graag alles van henzelf horen, geen achteraf geklaag. Als er iets is, vertrouw ik erop dat collega’s bij mij aan de bel trekken.’’ Gelukkig kan iedereen elkaar makkelijk opzoeken. ‘’Het moet gek lopen als ik niet iedereen zie op een dag,’’ glimlacht Mark. Als zijn collega’s terugkomen van de ritten, drinken ze nog een kopje koffie samen. ‘’Ik geef een eigen draai aan mijn werk en wil altijd meedenken met de chauffeurs. Ik werk liever met dan tegen collega’s. Als er iets is, kijken we samen naar hoe we het kunnen oplossen.’’ Zo blijf je van elkaar leren. Mark vindt zijn werk nu een stuk makkelijker dan toen hij alleen nog planner was. ‘’Het is niet meer: hier is je rooster en succes ermee, maar we betrekken elkaar. Als iemand het ergens niet mee eens is, komt diegene direct bij mij terecht. We overleggen sneller en sturen makkelijk bij. Daardoor weet je wat je van elkaar verwacht.’’ 

Werken in transport en logistiek als planner

Je vrachtwagen als tweede thuis 

‘’Voor veel collega’s is hun vrachtwagen hun tweede thuis. Je ziet je collega’s soms meer dan je familie. Juist daarom vind ik het belangrijk dat iedereen tevreden aan het werk is.’’ Volgens Mar zou het bij ieder transport- en logistiek bedrijf de standaard moeten zijn dat de planner ook teamleider is. ‘’Ik raad het andere bedrijven zeker aan om zo te werken. Het zorgt voor een stukje structuur.’’ Ook in zijn team ziet hij de positieve effecten ervan terug. ‘’Het is de bedoeling dat mensen lachend binnenkomen in plaats van chagrijnig. Iedereen heeft weleens een mindere dag en dat hoort erbij, maar je wil wel voor een goede sfeer zorgen. En onduidelijkheden wegnemen. Ik denk dat mijn combinatiefunctie hier zeker bij helpt. Op deze manier blijf je een persoonlijke organisatie. En dan kan ik ieder bedrijf alleen maar aanraden!’’  

Werken in transport en logistiek als planner

Wil jij net als Mark ook planner worden?

Kom werken in de transport en logistiek! 

Ik wil meer weten!
Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer informatie?

Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.

Bel: 088 - 2596106

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:

Wat vind je van deze pagina?