Fietslogistiek van Andre bij Westerman Logistics
Ervaringen in distributievervoer

André en een bak vol fietsen

Nederland kan niet zonder de fiets. De stalen ros is het favoriete vervoermiddel in ons kikkerlandje. Maar hoe komen deze fietsen in de winkel? De vijftigjarige André is vrachtwagenchauffeur bij Westerman Logistics uit Nieuwleusen. Hij bezorgt al bijna 27 jaar fietsen naar winkels en particulieren. 

Hoe ben je vrachtwagenchauffeur geworden? 

“Mijn vriendinnetje woonde naast de directeur van Westerman Logistics. Westerman had een chauffeur nodig en hij vroeg of ik voor hem wilde werken. Toen was Westerman nog niet zo groot en in Nieuwleusen kende iedereen elkaar. Dat ging zo toen. Ik was net klaar met de LTS (lagere technische school) en werkte als bezorger van automaterialen. Maar toen heb ik de overstap gemaakt naar Westerman.” 

Vervoerde je toen ook al fietsen? 

“In het begin heb ik eerst twee jaar stukgoed gereden, maar ik stapte toen snel over richting het transport van fietsen. Westerman heeft een lange geschiedenis in het transport van fietsen. De Union fietsfabriek zat vroeger in Nieuwleusen en daarmee is alles begonnen. Nu doen we het transport, assemblage, afmontage, eindcontrole en opslag voor heel veel fietsmerken en fietsonderdelen. De distributie vindt plaats in de Benelux en Duitsland. De fietsen worden verpakt als envelop. Zo heet de verpakking die om de fiets zit.

De fietsen van Westerman Logistics
De fietsen worden in de vrachtwagen geladen door de laadploeg en ik breng ze weg naar de klanten. Behalve op maandag!” 



De fietsen van Westerman Logistics

Wil jij ook vrachtwagenchauffeur worden?

Ga voor een opleiding met baangarantie! Meld je aan voor een instapdag bij jou in de buurt.

Aanmelden

Je werkt niet op maandag. Hoe zit dit precies? 

“In de fietslogistiek is het al heel erg lang gebruikelijk om vier dagen te werken. Dit komt omdat van oudsher de winkels op maandag gesloten zijn. Nog steeds zijn veel winkels op maandag gesloten, maar niet meer zoveel als vroeger. Mij kwam dat heel erg goed uit, want met mijn vriendinnetje, het buurmeisje van de directeur, ben ik inmiddels 25 jaar getrouwd en we hebben 4 kinderen. Dus ik heb altijd veel tijd met mijn gezin gehad.”  

Hoeveel uren werk je ongeveer per week? 

“Tussen de 40 en 45 uur per week. Dit ligt er wel aan welke routes ik rijd. Als je bijvoorbeeld naar Den Haag moet, kan het zijn dat je later thuis bent. Je bent eerder klaar als je een ritje in de buurt hebt. Ik verveel me trouwens nooit, want ik ben ook hobbyboer. Ik heb wat vee en er is altijd wel iets te doen op en rond het huis. Zelf stap ik ook graag op de racefiets om een rondje te fietsen.” 

Je zit in de juiste branche, want je fietst zelf ook veel 

“Ja klopt. Ik ben regelmatig op de mountainbike of racefiets te vinden. Op zondag ga ik met een paar vrienden een rondje fietsen. Zo blijf ik fit. Al moet ik wel bekennen dat ik in de winter minder actief ben. Nu het langer licht is ga ik ’s avonds na het werk weleens een rondje fietsen. Dan wordt mijn conditie snel beter. Mijn conditie is nooit erg slecht, want tijdens mijn werk krijg ik ook voldoende beweging.” 

Zou je ooit iets anders willen doen? 

“Dit bevalt me erg goed. Ik heb een aantal vaste routes. Ik weet waar ik aan toe ben en heb toch afwisseling. Ik ken de meeste adressen en weet ze blindelings te vinden. Het klantcontact vind ik erg leuk. Sommige mensen ken ik al jaren. Dat worden dan toch een soort van vrienden. Voor mij niks anders. Ik zit goed!”  

De fietsen van Westerman Logistics
Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer informatie?

Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.

Bel: 088 - 2596106

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:

Wat vind je van deze pagina?