Ervaringen met zij-instroom

Van fitnessinstructeur naar vrachtwagenchauffeur

Dylan Perloy was op zoek naar een stabiele baan met toekomstperspectief. Daarom verruilde de 27-jarige ’s-Heerenberger de sportschool voor de cabine van een vrachtwagen. Nu werkt hij met veel plezier bij Mainfreight in ‘s- Heerenberg.

Waarom wilde je vrachtwagenchauffeur worden?

“Ik was fitnessinstructeur bij een sportschool. Een vast contract zat er niet in en ik moest vaak gebroken diensten draaien . Dus ’s morgens een paar uur en ’s avonds een paar uur werken. Dat vond ik niet prettig. Toen de corona-epidemie uitbrak moesten de sportscholen dicht en ben ik op zoek gegaan naar iets anders. Via een gesprek met een loopbaancoach kwam ik erachter dat vrachtwagenchauffeur een goede optie zou zijn. Via het zij-instroomtraject van STL heb ik toen mijn rijbewijs gehaald.” 

Hoe ben je bij STL terecht gekomen? 

“Via Mainfreight ben ik met STL in aanraking gekomen. Daar had ik gesolliciteerd en zij hebben mij aangemeld voor de testdag. Dit was allemaal positief gelukkig! 

Het plan was om bij de sportschool te blijven werken en in de avonden te gaan lessen. Helaas wilde de sportschooleigenaar mij geen vrij geven om de opleiding te volgen. Gelukkig kon ik wel alvast bij Mainfreight aan het werk in de loods.” 

Wat vond je lastig aan de opleiding? 

“De automaat van de truck was kapot en ik moest dus ouderwets schakelen. Dat vond ik best lastig aan het begin. Met het inschatten van de lengte en de breedte van de vrachtwagen had ik ook moeite. Het is toch veel groter dan een personenauto. Maar het is gelukkig allemaal goed gekomen! 

In mei 2021 ben ik begonnen met de theorie en in september had ik mijn C-rijbewijs op zak. Mijn CE-rijbewijs heb ik in één week gehaald. Je hebt dan, een week lang, vier uur achter elkaar rijles en op vrijdag doe je examen. In maart 2022 ben ik geslaagd en mag nu ook het grote werk doen.” 

“Ik heb nu meer tijd naast mijn werk. Ik ben ’s avonds en in het weekend vrij!”

Wat voor soort werk doe je nu? 

“Ik doe distributie door heel Nederland en heb tussen de dertien en twintig adressen per dag. Ik heb bewust gekozen om geen vaste route te rijden. Nu kom ik bij veel verschillende bedrijven door heel Nederland. Die afwisseling vind ik heel tof!

Wat ook uitdagend is, is dat ik mijn werk doe met een combi. Mijn combi bestaat uit een bakwagen met daarachter een schamelaanhanger. Dat zie je niet veel meer. Het merendeel van de chauffeurs rijdt met een trekker-oplegger. Het is gaaf om met iets anders te mogen rijden.” 

Wat is het gekste dat je tot nu hebt meegemaakt als chauffeur? 

“Ooit kwam er een auto vanaf het tankstation en wilde mij nog snel voorbijgaan tijdens het invoegen. De invoegstrook was veel te kort en aan het einde was een viaduct. Ik moest toen vol in de ankers om erger te voorkomen. Dat was wel even schrikken.” 

Waar sta je over vijf jaar? 

“Dan doe ik dit nog steeds! Ik heb leuke collega’s en een goede klik met het bedrijf. Ik zit helemaal op mijn plek!” 

Zij-instroom vrouw Distributievervoer

Ook vrachtwagen chauffeur worden?

Wil jij je net als Dylan ook laten omscholen tot vrachtwagenchauffeur? Meld je dan aan voor een instapdag bij jou in de buurt.

Aanmelden
Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer informatie?

Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.

Bel: 088 - 2596106

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via: