Vrachtwagenchauffeur Marlena
Ervaringen met zij-instroom

Een nacht met Marlena

Bij STL kwamen we in contact met Marlena nadat ze een reactie had geplaatst op ons social mediakanaal. "Ik ben 88 kilo afgevallen en daardoor ben ik als zij-instromer sinds 2018 dit beroep gaan doen. Zonder de afgevallen kilo’s was dit nooit wat geworden." Haar levensverhaal verzin je niet.

Deel deze pagina

Een zware rugzak 

Ieder mens heeft een rugzak en die wordt groter naarmate je ouder wordt. Vrachtwagenchauffeur Marlena van der Kooij- Banga sjouwt wel een hele zware rugzak mee. De 46-jarige Friezin heeft meer meegemaakt dan een gemiddeld mens. Haar broer overleed toen ze een baby was, haar zusje stierf toen ze een peuter was. Haar eerste man kwam om tijdens een ruzie. Het huwelijk met haar tweede man eindigde in een vechtscheiding. Één van haar vier kinderen is autistisch. Ze zocht haar troost in eten en werd geleidelijk zwaarder. Langzaam wist ze zichzelf te herpakken en na een maagoperatie viel ze maar liefst 88 kilo af. Over haar heftige levensverhaal vertelt ze openlijk als we een nacht met haar meerijden. 

Groente laden in Sint- Annaparochie 

Om iets voor acht op een zondagavond melden we ons bij Smeding Groente en Fruit in het Friese Sint-Annaparochie. Marlena werkt bij Simon Loos. Simon Loos is de vaste vervoerder van Smeding, een groothandel in groente en fruit. Marlena zet net haar Daf XF106 voor een laaddock. Met een lachend gezicht komt ze ons tegemoet om te vertellen wat we gaan doen. “We gaan groente laden voor de Sligro in Deventer. Mooi ritje voor de zondagnacht. Laten we aan de slag gaan!” 

Vrachtwagenchauffeur Marlena

Heus niet alleen voor mannen 

Gezamenlijk betreden we de koelhal van Smeding. De rit van Marlena staat al klaar en ze pakt één van de elektrische pompwagens. “Met dit handige hulpmiddel is laden een eitje.” Zegt de roodharige. “Het werk is een stuk lichter geworden. Je hoeft écht geen sterke vent te zijn om dit werk te doen.” 

Behendig zet Marlena de pallets met groente en fruit in de oplegger. Nadat we geladen zijn krijgen we papieren van de planning overhandigd, pakken we een kopje koffie en zetten we koers naar Deventer. 

Vrachtwagenchauffeur Marlena met pompwagen

Het leven van Marlena 

Rond 21.00 uur vertrekken we vanuit Sint-Annaparochie en hebben bijna twee uur de tijd om Marlena beter te leren kennen. Ze begint zelf openlijk te vertellen over haar verleden. “Het begon allemaal zo’n 25 jaar geleden toen mijn man overleed. Hij probeerde een ruzie te sussen en werd zelf neergestoken. Ik bleef achter met een baby van acht maanden oud. Je hebt dan verdriet en moet rouwen, maar je hebt de verantwoordelijk voor een baby. Rouwen kan dan niet. Ik stortte me vrij snel in een nieuwe relatie. Met hem kreeg ik twee kinderen. Deze relatie hield helaas geen stand en we zijn op een nare manier uit elkaar gegaan. Achteraf gezien was ik toen niet klaar voor een relatie.” 

Emotie-eter 

Eten was voor Marlena een troost. Hierdoor nam haar gewicht enorm toe. “Ik heb me lange tijd erg ongelukkig gevoeld. Ik had een soort van trauma. En eten gaf mij op dat moment een fijn gevoel. 15 jaar geleden ik leerde een nieuwe en hele lieve man kennen en dat gaf mij een stabiele basis. Met hem heb ik een dochtertje gekregen. Heel langzaam veranderde ik ook op een positieve manier.” 

De knop ging om 

Door deze stabiele basis kreeg Marlena weer vertrouwen in zichzelf en kon ze zich richten op de toekomst. Maar dit ging niet in één klap. “Zonder hulp was het me nooit gelukt. Ik heb veel gepraat met mijn huisarts en psychologen. En 6 jaar geleden was ik mentaal klaar voor een maagoperatie. Dit is een heftige ingreep en daar was ik me van bewust. Na de operatie ging ik er voor 100% tegenaan om mijn gezondheid op peil te krijgen. Van een diëtist kreeg ik voedingsadvies en dat hou ik ook vol.” 

Door deze verandering kon Marlena ook haar carrière een nieuwe richting geven.  Ze liet zich omscholen tot vrachtwagenchauffeur via het zij-instroomtraject van STL. “Ik werkte hiervoor op een klantenservice van een groot bedrijf. Maar ik wilde echt iets anders. Niet meer tussen vier muren werken en de vrijheid ervaren. Mijn vader was chauffeur dus ik wist wat het vak inhield. Dankzij STL heb ik mijn rijbewijs gehaald en kon ik bij Simon Loos aan het werk. Eigenlijk altijd in de nacht.” 

Voordeel van nachtwerk 

Inmiddels zijn we in Deventer aangekomen. Bij het distributiecentrum heeft het personeel goede zin en worden we gelost. Ondertussen kunnen wij gebruik maken van de kantine om een kop koffie te drinken. Het voordeel van nachtdiensten is de rust die er in de wereld is. Geen drukte op de weg, geen wachtrijen bij distributiecentra en bijna nooit file. Dus werken in de nacht heeft zo zijn voordelen. Dit vindt Marlena ook. “De nachtdiensten kan ik perfect combineren met het gezinsleven. Mijn huidige man brengt de kinderen naar school en ik ben er weer voor ze als ze thuiskomen. Zo hebben we nooit opvang nodig. Ik werk hier met heel veel plezier en dat plezier hoop ik nog heel lang te behouden!”  

Vrachtwagenchauffeur Marlena

Wat een powervrouw!

Wil jij net als powervrouw Marlena ook chauffeur worden. STL kan jou helpen om je droom waar te maken.

Lees snel verder
Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer informatie?

Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.

Bel: 088 - 2596106

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via: