Vrachtwagenchauffeur Fleur Deetman
Ervaringen als vrouwelijke vrachtwagenchauffeur

De WOMAN van Müller Fresh Food Logistics

Steeds meer vrouwen kiezen voor een baan als vrachtwagenchauffeur. En dat ze hun ‘mannetje’ staan in de transportsector weten we inmiddels. Om dit nog eens extra te bevestigen zette transportbedrijf Müller een WOMAN truck op de weg. Wij gingen een rit mee met moeder en chauffeur: Fleur Deetman.

Deel deze pagina

Steeds meer ‘WOMANS’ op de weg

Het truckmerk M.A.N is bij heel veel chauffeurs bekend. Het truckmerk heeft een groot aandeel in het wagenpark van Müller Fresh Food Logistics. Daar kwam drie weken geleden een heel speciale vrachtwagen bij. Een speciale WOMAN-truck. Het merklogo van de MAN werd voor vervangen voor WOMAN. Dit om de steeds groter groeiende groep vrouwelijke chauffeurs binnen het bedrijf extra aandacht te geven. STL stapte in bij de chauffeur van deze auto: Fleur Deetman.

Op pad met de Woman van Müller Fresh Food Logistics

Het is nog donker als we om 05.30 uur in de ochtend het terrein van Müller in het Overijsselse Holten oprijden. De 43-jarige Fleur staat op ons de wachten bij het tankstation dat zich bevindt op het terrein. Ze heeft de auto al vol getankt en is gereed voor vertrek. Maar niet voordat we elkaar de hand hebben geschud en voorzien zijn van een goede kop koffie. Als we de drie treden naar haar cabine beklimmen worden we aangenaam verrast door de heerlijke geur van een nieuwe auto. 

“Ik reed hiervoor met een Scania uit 2011. Die was aan vervanging toe. Toen ik drie weken geleden terugkwam van mijn rit, nam mijn leidinggevende me mee voor een verrassing. Toen kon ik mijn oude vrachtwagen inruilen voor deze WOMAN-truck. Dat had ik écht niet verwacht.  Ik heb de auto nieuw gekregen en rijd er nu drie weken mee. Het is nog een beetje wennen. Maar ik ben er héél blij mee. Het is echt een blikvanger en trekt veel aandacht.” zegt de vrolijke blondine trots.

Vrachtwagenchauffeur Fleur Deetman
WOMAN truck de speciale truck van MAN

De wereld ontdekken vanuit een truck

Fleur werd besmet met het truckvirus tijdens vakanties met haar ouders. Als klein meisje keek ze vanaf de achterbank naar de vrachtwagens. Ze werd op slag verliefd op de grote 40-tonners. Maar toen was het chauffeursleven nog niet voor meisjes. Ze ging naar de kappersopleiding, maar daar kreeg ze geen tevreden gevoel van. Ze wilde rijden op de grote baan!

“Ik zag mijzelf niet de hele dag in een kapperssalon staan. Chauffeur wilde ik worden! Als klein meisje was ik al gek op vrachtwagens. Het fluiten van de turbo en de zwarte rookpluimen uit de uitlaat vond ik geweldig. Als ik rij dan zit ik in een bubbel. Het ultieme gevoel van vrijheid. De wereld trekt aan je voorbij en dat vind ik het mooiste dat er is. Als ik niet rijd dan word ik chagrijnig. Maar ik heb wel moeten knokken voor mijn plekje en het respect.”

Vrouwen worden nu gerespecteerd en geaccepteerd 

Dankzij televisieprogramma’s en sociale media is er steeds meer aandacht voor vrouwelijke chauffeurs. De transportsector is de afgelopen jaren positief veranderd. Nu zijn de Ladytruckers heel normaal in de sector. Dit is niet altijd zo geweest legt Fleur uit:

“Toen ik 20 jaar geleden begon, was het nog echt een mannenberoep. Vooral de oude garde vond een vrouwelijke chauffeur maar niks. Als meisje moest ik mij altijd bewijzen dat ik het werk net zo goed kon als mijn mannelijke collega’s. Op spierkracht kom ik misschien iets tekort, maar ik heb mij altijd weten te redden. Ook toen ik met zware kettingen of spanbanden mijn lading moest vastzetten. Nu is het allemaal veel makkelijker. In mijn huidige werk hoef ik alleen maar een balk achter de lading te doen. Bij het lossen en laden gebruik ik een elektrische pompwagen. En door alle technologische snufjes op de vrachtwagen rijdt hij bijna automatisch. Ook zijn de voorziening en de werktijden verbeterd. Er is in 20 jaar veel veranderd!”  

Als vrouw aan de slag in de transport en logistiek

Vrachtwagenchauffeur en moeder

Met een puberzoon van 15 jaar oud en een man die internationaal chauffeur is, is Fleur een hardwerkende moeder. Dit weet ze allemaal te combineren met haar baan als chauffeur bij Müller Fresh Food Logistics. 

“Ik werk drie dagen per week. Op dinsdag, woensdag en donderdag. En ik heb de afspraak dat ik altijd rond 17.00 uur weer terug ben op de zaak. Met deze regeling ben ik heel erg blij, want zo heb ik altijd tijd voor mijn zoon. Hij redt zich grotendeels zelf, maar ik vind het fijn dat ik rond etenstijd thuis ben. Dit is een voordeel van het werken bij een groot bedrijf als Müller. Omdat ze meerdere vertrektijden hebben, zijn ze heel flexibel met plannen. Zo is het moederschap goed te combineren met werken. Daar is nu veel meer oog voor dan vroeger. Voor alle ‘WOMANS’ in die chauffeur willen worden zeg ik; doe het!” 

Kom werken in de transport en logistiek: chauffeur Ramon

Wil jij ook vrachtwagenchauffeur worden?

Ga voor een opleiding met baangarantie! Meld je aan voor een instapdag bij jou in de buurt.  

Aanmelden
Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Neem contact met ons op

Vragen of wil je meer informatie? Onze adviseurs staan voor je klaar!

Bel: 088 - 2596106

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:

Wat vind je van deze pagina?