Jos en Sandra werken in Transport in Logistiek
Ervaringen met duurzame inzetbaarheid

Succesvol leiderschapstraject bij Ben Becker

Operationeel manager Jos Spruyt is vol lof over de training Effectief communiceren voor leidinggevenden. Dit is een onderdeel van het programma voor duurzame inzetbaarheid van STL. ‘Het is mooi om te zien hoe je daarmee als persoon én als team groeit.’ Ook HR-collega Sandra Westerveld ervaart positieve effecten. ‘De mensen van de planning en de klantenservice communiceren tactvoller, met meer inlevingsvermogen.’

Deel deze pagina

Met 266 medewerkers op de loonlijst valt er heel wat te communiceren bij Ben Becker Internationaal Transportbedrijf. De meesten van hen werken in Soest, de thuisbasis van het familiebedrijf. In het distributiecentrum, op kantoor of bij de eigen technische dienst. Of als vrachtwagenchauffeur op een bakwagen of trailer. Daarnaast heeft het bedrijf dependances in het Groningse Marum en in Boom (België). ‘Er schortte wat aan onze communicatie’, licht Sandra toe. ‘Vooral hoe de communicatie van onze planners overkomt op de chauffeurs. Ook het contact met klanten kon wel wat beter.’ 

Confronterend én leerzaam

Daarom zetten Jos en Sandra in oktober 2022 een training op. Daarbij geholpen door adviseurs van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Al in december 2022 kunnen 18 medewerkers uit het bedrijf starten met hun training, als onderdeel van het Duurzame Inzetbaarheidstraject van STL. In 2 groepen gaan ze aan de slag, in 4 bijeenkomsten voor elke groep. Alle afdelingen van het bedrijf zijn daarin vertegenwoordigd. Ook Sandra en Jos doen mee. ‘We hebben eerst de 360 Graden DISC-training gedaan’, vertelt Jos. ‘Daarmee krijg je inzicht in hoe je zelf bent. En in hoe je op anderen kunt overkomen. Je komt ook te weten hoe collega’s in elkaar steken, want iedereen heeft een eigen gebruiksaanwijzing. De training geeft je de handvatten hoe je het beste met iemand kunt communiceren, wat daaraan bijdraagt en wat afbreuk doet.’ Sandra vult aan. ‘Je krijgt een spiegel voorgehouden. Dat is confronterend en leerzaam gelijk.’ 

Meer saamhorigheid 

‘In een van de bijeenkomsten hebben we ook Post-its geplakt’, vervolgt Sandra. ‘Daarop konden we onze ergernissen zetten.’ Elk genoteerde ergernis bespreken ze vervolgens 1 op 1 met elkaar. ‘Dan krijg je het verhaal van beide kanten belicht. Dat leverde meer onderling begrip op, ook omdat we die ergernissen op een normale manier met elkaar bespraken. Daardoor is er meer saamhorigheid in ons bedrijf ontstaan.’ Het zorgt ook voor snellere oplossingen, merkt Jos op. ‘Want we zijn een hechter team geworden. We zijn nu beter in staat structuren aan te leggen om dingen gemakkelijker te maken.’ 

“Mensen pakken zelf problemen op. Het eigenaarschap is gegroeid.” 

De training werkt

Volgens Jos is het goed dat leidinggevenden anders tegen zaken aankijken. De kracht van een team zit juist in die onderlinge verschillen, is zijn overtuiging. ‘Je hebt futuristen nodig, maar ook mensen die remmen. Als je ze door de juiste onderlinge communicatie met elkaar in verbinding krijgt, dan heb je het meest effectieve team.’ Sandra knikt instemmend. ‘We gaan zeker door met deze trainingen. Want we zien dat het werkt.’ Een nieuwe groep gaat binnenkort dezelfde training doen. En met hun STL-adviseurs gaan ze elk kwartaal kijken welke stappen in duurzame inzetbaarheid ze nog kunnen zetten. Het voeren van verzuimgesprekken en FIT-gesprekken met medewerkers hebben ze al op de agenda gezet. 

Duurzame inzetbaarheid  

De training Effectief communiceren voor leidinggevenden was een eerste stap in een bredere aanpak van duurzame inzetbaarheid. Met STL is afgesproken een vervolg te maken met de Werkkrachtfactor ‘Goed Contact’. Naast de leiderschapstrainingen is er intussen een operationeel overleg opgezet. Ook maakte het bedrijf een start met frequente verzuimgesprekken en FIT-gesprekken met de medewerkers. Met hun STL-adviseurs kijken Sandra en Jos elk kwartaal welke stappen in duurzame inzetbaarheid ze nog kunnen zetten. ‘We gaan ook zeker nog eens die geeltjes met verbeterpunten op de muur de plakken’, zegt Sandra. ‘Want we hebben stappen vooruitgezet, maar nog een weg te gaan.’ 

Ook aan de slag met effectiever communiceren en soepeler samenwerken?

Informeer dan naar onze trajecten voor leidinggevenden, zoals de trainingen die aansluiten op de Werkkrachtfactor ‘Goed Contact’.

Lees hier verder
Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer weten? Bel ons voor advies!

Wij komen graag met je in contact voor een goed gesprek over effectief communiceren.

Bel: 088 - 2596121

Wij zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via: