Meer informatie?
Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder.
Last van hoogtevrees moet je niet hebben bij dit beroep. Gelukkig heeft de 49-jarige Marc Boone hier geen last van. Hij voelt zich helemaal thuis in zijn torenkraan. Wij van STL waren ook benieuwd hoe de wereld eruitziet vanaf deze hoogte. Daarom liepen we een dag mee met Wagenborg Nedlift.
Ze torenen boven alles en iedereen uit. Ze zijn dan ook een opvallende verschijning op bouwplaatsen. De torenkranen worden gebruikt om materiaal op hooggelegen plekken te hijsen. Verticaal transport wordt dit genoemd. Er komt nog veel bij kijken voordat zo’n kraan op een locatie staat.
Wij stappen vandaag in bij Marc Boone. 15 jaar werkt hij bij Wagenborg Nedlift als machinist. Daarnaast geeft hij trainingen en begeleid nieuwe kraanmachinisten. De juiste man om ons alles te vertellen over het werk.
Dat Marco veel ervaring heeft wordt al snel duidelijk. Zijn hele werkzame leven is hij al aan het hijsen. “Ik ben begonnen in militaire dienst. Daar was ik Monteur Technisch Specialist. Hier heb ik mijn rijbewijs en hijsbewijs gehaald. Ik heb een mooie tijd gehad, maar na mijn uitzending naar Bosnië vond ik het tijd om iets anders te zoeken. Als je kinderen krijgt denk je toch anders over werken in een conflictgebied. Toen ben ik werk gaan zoeken buiten de landmacht.”
Solliciteren deed Marco geheel op zijn eigen manier en dat is goed gelukt. “Als militair was ik op dat moment werkzaam op de basis in het Duitse Münster. Daar zat een Nederlands eenheid. Zelf woon ik in Gildeshaus in Duitsland. Dat is net over de grens met Nederland. Precies in het midden tussen Oost-Nederland en Münster. Dus ook dichtbij Hengelo. Ik ben toen op een dag letterlijk bij Wagenborg naar binnen gelopen en verteld dat ik werk zocht als kraanmachinist. Dat ging goed, want ik werk er nog steeds.”
Wat moet je eigenlijk doen om kraanmachinist te worden? Marco vertelt: “Als eerste moet je een groot rijbewijs hebben. Dat kan je halen via STL. Daarna kom je intern bij ons werken. Bijvoorbeeld in het magazijn. Je leert het bedrijf kennen en de materialen waarmee we werken. Er zijn verschillende vakgebieden. Je kan werken in de bouw, infra of transport. Iedere afdeling heeft zijn eigen specialisme.”
Wagenborg heeft een eigen terrein waar je de basis van het hijsen leert. Dit duurt ongeveer twee weken. Hierna ga je een opleiding volgen bij het Verticaal Transport Centrum (VTC). Na het afronden van de opleiding ga je het beroep leren in de praktijk. Hierover zegt Marco het volgende: “Dan begint het echte werk. Maar we bouwen het natuurlijk wel rustig op. Je begint met kleine klussen en onder begeleiding van een ervaren machinist. Dit leertraject kan wel 1 à 2 jaar duren. Dit is afhankelijk van welke richting je op gaat en hoe snel je leert.”
Bij wagenborg zijn veel mogelijkheden. Als machinist kan je kiezen tussen een torenkraan of telescoopkraan. Je hebt voor beide type kranen een apart certificaat nodig.
Macro vertelt: “Meestal begin je op een torenkraan. Je begint dan met kleinere klussen. De klus van vandaag is een voorbeeld een kleine klus. We halen oude dakpannen van het dak en zetten isolatiemateriaal op de steiger. Daarna verplaatsen we de kraan om een straat verderop steigers weg te halen. Deze tillen we achter de huizen weg. We zetten de steigers op straat zodat een vrachtwagenchauffeur ze kan ophalen en naar een andere klus kan brengen. Als dit goed gaat, dan ga je naar grotere projecten.”
Wil je jouw carrière naar grote hoogte brengen? Word dan kraanmachinist. Met onze subsidie is de eerste stap naar de functie van (toren)kraanmachinist zo gemaakt. Heb jij het in je?
Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder.
We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:
Verzenden...
Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw.
Dank je! Wil je je antwoord nog kort toelichten?
Dank je voor je feedback!