Containerchauffeur Nico Smit
Ervaringen

Het gemak van een zeecontainer

Over bergen, door het dal, ja je ziet ze overal. De containers, ze rollen maar door. Aldus de tekst van het liedje van Henk Wijngaard. Maar hoe ziet de werkdag van een containerchauffeur er eigenlijk uit? Sectorinstituut Transport en Logistiek sprak met vrachtwagenchauffeur Nico Smit over het rijden met zeecontainers.

Deel deze pagina

Van retail naar rijden

De 48-jarige Nico Smit werkt nu 6 jaar als chauffeur. En sinds 2020 werkt hij bij van der Most uit Rotterdam als zeecontainerchauffeur. Oorspronkelijk komt Nico uit de retailbranche. “Mijn ouders hadden een supermarkt en ik ben in hun voetsporen getreden. Ik heb een groot gedeelte van mijn werkzame leven in een supermarkt gewerkt. Het werken in de avonduren, weekenden en feestdagen werden mij te veel. Ik besloot het roer om te gooien en ging aan het werk als salesmanager van promotieartikelen. Ik zat veel op de weg en reed vaak met een bus om promotieartikelen te bezorgen bij bedrijven. Ontzettend leuk werk, maar mijn contract liep af. Toen moest ik iets anders gaan doen.”



Omscholen naar vrachtwagenchauffeur

Toen besloot Nico zijn jongensdroom waar te maken. Chauffeur worden van een grote vrachtwagen; “Door mijn vorige werk wist ik ongeveer wel wat het vak inhield. Via een uitzendbureau kon ik mijn rijbewijs halen en heb ik diverse werkzaamheden gedaan. Van supermarktdistributie tot cementbouw, en van de levering aan betoncentrales tot het rijden met groente en fruit. Een bevriende collega die ik kende uit de supermarktdistributie wees mij op een vacature bij van der Most. En zo ben ik in de zeecontainers terecht gekomen.”

Containerchauffeur Nico Smit
Als zeecontainerchauffeur vervoer je containers van en naar de nationale en/of internationale havens. Interesse?

 


Containerchauffeur Nico Smit

Zo ziet de werkdag van Nico eruit

Wij ontmoeten Nico bij een truckstop in Zwolle. Hier krijgt hij een zeecontainer die hij naar de Rotterdamse haven zal brengen. “Vandaag heb ik een apart klusje. Ik ben begonnen vanaf mijn standplaats in Rotterdam en ben met een leeg chassis naar deze truckstop in Zwolle gereden. Mijn collega haalt met een kraanauto mijn container op bij de klant en zet die op mijn chassis. Deze breng ik vervolgens naar de haven in Rotterdam.”

Niet ieder bedrijf beschikt over een grote heftruck of laaddock om containers te kunnen laden. Een chassis met een kraan biedt dan uitkomst. De chauffeur kan zelf de container van het chassis halen en op de grond plaatsen. Het bedrijf kan de container vervolgens laden. Van der Most zal deze op een later tijdstip weer ophalen. “Vandaag halen we twee containers op. De eerste container wordt op mijn chassis gezet, waarna mijn collega de volgende container ophaalt en zelf naar de haven brengt. Niet een klus die we dagelijks doen. Dat maakt dit werk ook zo leuk. Geen dag is hetzelfde en we hebben veel afwisseling.”


Werken als zeecontainerchauffeur

Als zeecontainerchauffeur haal en breng je containers naar de havens. Van hieruit worden ze verscheept over de hele wereld. Nico vertelt wat dit voor hem betekent: “De meeste containerterminals zijn geautomatiseerd. Je meldt je aan met een pasje, containernummer en autonummer. De container wordt dan opgehaald en op je chassis gezet met een kraan of grote heftruck. Vervolgens rij je naar de plaats van bestemming. Zelf rijd ik veel containers van en naar de Maasvlakte, maar we komen ook in Amsterdam of Antwerpen. Ik rijd Benelux en Duitsland met af en toe een overnachting. Hierbij maak ik tussen de 50 en 60 uur per week.  Maar omdat ik veel rij en wacht is dit werk makkelijk vol te houden. Ik hoef zelf niet te laden en te lossen en dat is het grote gemak van het rijden met zeecontainers.”

Containerchauffeur Nico Smit
Containerchauffeur Nico Smit


Het grote voordeel van werken als zeecontainerchauffeur

Als zeecontainerchauffeur besteed je veel tijd aan rijden. Dit vindt Nico dan ook meteen het grootste voordeel: “Het grootste voordeel van het rijden met zeecontainers is het gemak. Zelf hoef je niet te laden of te lossen. De container wordt op je chassis gezet en het enige wat je als chauffeur moet doen is de container vastmaken met ‘twistlocks’, dit zijn een soort grote schroeven, op je trailer. Daarna rij je naar de klant en dan is het wachten tot de container gelost of geladen is. Je brengt de container terug naar de haven en krijgt weer een nieuwe rit. Met dit werk kun je wel 100 jaar oud worden”, lacht Nico. Na een vriendelijke groet zet hij koers naar Rotterdam.

Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer informatie?

Wil je meer weten over werken met (zee)containers in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.

Bel: 088 - 2596106

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:

Wat vind je van deze pagina?