Oplossingenboek / Dieselmotoremissie binnenruimte

Naar binnen en buiten rijden van goederen en afvalstoffen met diesel aangedreven bestelbussen en vrachtauto’s

  • Oplossingenboek

    Situatie 1

    Drie sterren: voorkomen van het risico

    Omschrijving
    In bedrijven worden in een loods, magazijn, op- of overslaghal goederen geladen en gelost. De vrachtwagen of bestelbus rijdt naar binnen en wordt daar geparkeerd. Na het lossen en laden rijdt de vrachtwagen of bestelbus weer naar buiten. De dieselmotor draait alleen tijdens het naar binnen en buiten rijden. In een aantal situaties treedt een piekbelasting op, omdat in een korte tijd (bv ½ tot 1 uur) de meeste bestelbussen en vrachtauto’s naar binnen en naar buiten rijden. Indien er sprake is van een koude start geeft dit extra DME uitstoot.

    Het verladen van goederen vindt plaats aan een dockshelter, waarbij de bestelbus en vrachtwagen in de buitenlucht blijven. Opslag van goederen en afvalstoffen vindt in de buitenlucht plaats. De bestelbus en vrachtwagen zijn voorzien van een gasmotor met katalysator.
     
    Maatregel
    Er zijn geen maatregelen gewenst.

  • Oplossingenboek

    Situatie 2a

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico

    Omschrijving
    In bedrijven worden in een loods, magazijn, op- of overslaghal goederen geladen en gelost. De vrachtwagen of bestelbus rijdt naar binnen en wordt daar geparkeerd. Na het lossen en laden rijdt de vrachtwagen of bestelbus weer naar buiten. De dieselmotor draait alleen tijdens het naar binnen en buiten rijden. In een aantal situaties treedt een piekbelasting op, omdat in een korte tijd (bv ½ tot 1 uur) de meeste bestelbussen en vrachtauto’s naar binnen en naar buiten rijden. Indien er sprake is van een koude start geeft dit extra DME uitstoot.

    De bestelbussen en vrachtwagens zijn voorzien van een motor vanaf Euro 6, of EEV- motor.
     
    Maatregelen
    Alle aanvullende technische en organisatorische maatregelen worden genomen.

  • Oplossingenboek

    Situatie 2b

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico
    Omschrijving:
    In bedrijven worden in een loods, magazijn, op- of overslaghal goederen geladen en gelost. De vrachtwagen of bestelbus rijdt naar binnen en wordt daar geparkeerd. Na het lossen en laden rijdt de vrachtwagen of bestelbus weer naar buiten. De dieselmotor draait alleen tijdens het naar binnen en buiten rijden. In een aantal situaties treedt een piekbelasting op, omdat in een korte tijd (bv ½ tot 1 uur) de meeste bestelbussen en vrachtauto’s naar binnen en naar buiten rijden. Indien er sprake is van een koude start geeft dit extra DME uitstoot.

    De bestelbussen en vrachtwagens met een motor lager dan Euro 6 zijn voorzien van een effectief roetfilter met een filterreductie van tenminste 95% en een verzadiging alarm- indicator wanneer het filter verzadigd is.

    Maatregelen:
    Alle aanvullende technische en organisatorische maatregelen worden genomen.
  • Oplossingenboek

    Situatie 2c

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico
    Omschrijving:
    In bedrijven worden in een loods, magazijn, op- of overslaghal goederen geladen en gelost. De vrachtwagen of bestelbus rijdt naar binnen en wordt daar geparkeerd. Na het lossen en laden rijdt de vrachtwagen of bestelbus weer naar buiten. De dieselmotor draait alleen tijdens het naar binnen en buiten rijden. In een aantal situaties treedt een piekbelasting op, omdat in een korte tijd (bv ½ tot 1 uur) de meeste bestelbussen en vrachtauto’s naar binnen en naar buiten rijden. Indien er sprake is van een koude start geeft dit extra DME uitstoot.

    Er is een rechtstreekse afvoer van de uitlaatgassen door middel van een afvoerslang op de uitlaat.

    Maatregelen:
    Alle aanvullende technische en organisatorische maatregelen worden genomen.
  • Oplossingenboek

    Situatie 3a

    Drie sterren: voorkomen van het risico

    Omschrijving
    In bedrijven worden in een loods, magazijn, op- of overslaghal goederen geladen en gelost. De vrachtwagen of bestelbus rijdt naar binnen en wordt daar geparkeerd. Na het lossen en laden rijdt de vrachtwagen of bestelbus weer naar buiten. De dieselmotor draait alleen tijdens het naar binnen en buiten rijden. In een aantal situaties treedt een piekbelasting op, omdat in een korte tijd (bv ½ tot 1 uur) de meeste bestelbussen en vrachtauto’s naar binnen en naar buiten rijden. Indien er sprake is van een koude start geeft dit extra DME uitstoot.

    De bestelbussen en vrachtwagens lager dan euro 6 zijn niet voorzien van een effectief roetfilter.
     
    Maatregelen
    De diesel aangedreven bestelbus of vrachtwagen wordt vervangen door een gasmotor met uitlaatkatalysator.

  • Oplossingenboek

    Situatie 3b

    Twee sterren: beperken van het blootstellen aan het risico
    Omschrijving:
    In bedrijven worden in een loods, magazijn, op- of overslaghal goederen geladen en gelost. De vrachtwagen of bestelbus rijdt naar binnen en wordt daar geparkeerd. Na het lossen en laden rijdt de vrachtwagen of bestelbus weer naar buiten. De dieselmotor draait alleen tijdens het naar binnen en buiten rijden. In een aantal situaties treedt een piekbelasting op, omdat in een korte tijd (bv ½ tot 1 uur) de meeste bestelbussen en vrachtauto’s naar binnen en naar buiten rijden. Indien er sprake is van een koude start geeft dit extra DME uitstoot.

    De bestelbussen en vrachtwagens lager dan euro 6 zijn niet voorzien van een effectief roetfilter.

    Maatregelen:
    • Rechtstreekse afvoer van de uitlaatgassen door middel van een afvoerslang op de uitlaat.
    • De diesel aangedreven bestelbus of vrachtwagen wordt vervangen door een bestelbus of vrachtwagen met een motor vanaf Euro 6 of EEV-motor.
    • De diesel aangedreven bestelbus of vrachtwagen wordt voorzien van een effectief roetfilter met een filterreductie van tenminste 95% en een verzadiging alarm-indicator wanneer het filter verzadigd is.
  • Oplossingenboek

    Situatie 3c

    Drie sterren: voorkomen van het risico

    Omschrijving
    De bestelbussen en vrachtwagens met een Euro 3 motor of lager zijn niet voorzien van een effectief roetfilter.
     
    Maatregelen
    De diesel aangedreven bestelbus of vrachtwagen wordt vervangen door een gasmotor met uitlaatkatalysator.
     

Belangrijke mededeling

Tot 20 november 2023 stond op deze webpagina een goedgekeurde versie van de arbocatalogus Transport en Logistiek.

Er is momenteel geen versie van de Arbocatalogus op onze website, omdat er geen recente goedgekeurde versie beschikbaar is. De Arbocatalogus moet elke 6 jaar worden geëvalueerd en goedgekeurd door de Nederlandse Arbeidsinspectie. Zonder goedgekeurde beheersmaatregelen moeten werkgevers nu zelf maatregelen bedenken die minimaal voldoen aan de doelvoorschriften uit de Arbowet.

Om oude beheersmaatregelen toch te kunnen gebruiken, hebben we ze verzameld in het oplossingenboek. Een aantal maatregelen vielen hier bij ons al onder, dus voor ons een logische keuze om dit nu weer te doen.

Ontwikkelingen

Werkgevers en werknemers gaan op een nieuwe manier aan de slag met de Arbocatalogus. Er worden nieuwe afspraken gemaakt over thema's, en hierover zijn nu gesprekken gaande. Zodra we meer weten over het eerste thema, wordt dit op de website vermeld.

Contact met medewerkers van STL

Vragen over het oplossingenboek?

Onze adviseurs preventie staan voor je klaar

Bel: 088 - 2596121

Wij zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:

Wat vind je van deze pagina?