Werken in de transport
JAARRAPPORTAGE 2023 TRANSPORT EN LOGISTIEK

Ontwikkelingen arbeidsmarkt transport en logistiek

In 2023 valt de groei van de Nederlandse economie terug met in het tweede en derde kwartaal een lichte krimp. In 2022 was er nog sprake van een sterk herstel na de coronacrisis. De sector heeft ook last van de economische teruggang: de omzet daalt en het aantal faillissementen loopt flink op. Het aantal chauffeurs neemt af: de uitstroom ligt boven de instroom.

Wel is de arbeidsmarkt ook in 2023 krap, zowel landelijk als in de sector zijn naar verhouding veel vacatures en weinig werkzoekenden. Voor chauffeurs, planners en logistiek medewerkers zijn in de meeste regio’s veel openstaande vacatures. Veel ondernemers transport en logistiek hebben last van personeelstekort.

Vanwege de blijvend hoge inflatie en internationale conflicten, blijven de vooruitzichten voor de economie onzeker. Het sentiment onder ondernemers in de sector is medio 2023 negatief: meer ondernemers verwachten een verslechtering van het economisch klimaat.

Aantal openstaande vacatures in de transport en logistiek is hoog

Het aantal openstaande vacatures in beroepsgroepen (verwant aan) transport en logistiek ligt in 2023 Q2 lager dan vorig jaar. In 2023 Q2 zijn er bijvoorbeeld 15.600 vacatures voor transportplanners en logistiek medewerkers tegen 16.800 vorig jaar. Voor chauffeurs zijn er ruim 8000 vacatures, tegen bijna 7.500 vorig jaar. Na start van contactbeperkende maatregelen (medio maart 2020) nam het aantal vacatures voor transport en logistiek sterk af. Vanaf zomer 2021 ligt het aantal openstaande en nieuw ontstane vacatures voor chauffeurs op een hoog niveau.

Aantal werkgevers, werknemers en chauffeurs in de sector blijven toenemen

Er zijn ongeveer 168.400 werknemers in de sector waarvan bijna 92.900 vrachtwagenchauffeurs. Van alle werknemers heeft 67% een vast en 33% een flexibel contract (uitzend- of oproepkracht of tijdelijke kracht). Er zijn ruim 7.500 transport- en logistiekbedrijven in de sector. 64% hiervan bestaat uit maximaal 10 werknemers.


Groei en personeelskrapte in de sector transport en logistiek

De arbeidsmarktspanning is de verhouding tussen de vraag naar werk en het aanbod van personeel. In het tweede kwartaal van 2023 is de arbeidsmarkt volgens UWV zeer krap. Er zijn naar verhouding veel vacatures en weinig werkzoekenden. In een aantal noordelijke regio’s is de krapte wel iets afgenomen ten opzichte van een jaar eerder. Voor transportplanners en logistiek medewerkers is er in het tweede kwartaal van 2023 wel in alle regio’s sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt.

De arbeidsmarkt in de sector blijft naar verwachting krap, ondanks de onzekere economische vooruitzichten. De vraag naar arbeid ligt de komende jaren hoger dan het aanbod van personeel. Oorzaak is de grote vervangingsvraag door vergrijzing en uitstroom naar pensioen. Ook neemt de instroom vanuit het onderwijs af door ontgroening.

Vacaturebank voor jou?

Dé plek waar werkzoekenden en bedrijven elkaar ontmoeten

Wij brengen werkzoekenden en werkgevers bij elkaar in de sector transport en logistiek. Ben je werkgever? Dan ondersteunen we je in je zoektocht naar de perfecte kandidaat. Meld je vacature aan of kijk in de kandidatenbank voor de transport en logistiek:

 Ga naar de vacaturebank

Jaarrapportage 2023 

thema arbeidsmarktontwikkelingen transport en logistiek

Download hier het thema arbeidsmarktontwikkelingen transport en logistiek van de Arbeidsmarktrapportage 2023

Download het bestand (3 MB)

Blijf op de hoogte van nieuws in de transport en logistiek

Blijf op de hoogte

Ontvang 2-wekelijks het laatste nieuws over werken in de transport en logistiek in je mailbox.

Schrijf je in!
Wat vind je van deze pagina?