Nog vragen?
Neem contact met ons op.
In de transportsector signaleren wij verschillende trends. Wij zetten ze voor jou hieronderop een rij.
In 2020, gedurende de Corona crisis, werd zichtbaar wat voor invloed minder auto’s op de weg had op het milieu en met name de luchtkwaliteit werd beter. In de komende jaren zal de overheid maatregelen treffen om de stikstofuitstoot -stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3)- te beperken.
De overheid wil dat nieuwe auto’s in 2030 emissieloos zijn. We zullen in de komende jaren in de transportsector dus meer andersoortige vrachtauto’s tegenkomen. In Duitsland is in 2020 een proef gestart met trolleyvrachtwagens. Ook hybride vrachtwagens en volledig elektrische vrachtwagens zagen in de afgelopen jaren het daglicht. Toyota is sinds begin jaren ’20 bezig met de ontwikkeling van een waterstof vrachtauto.
Lees ook: De nieuwe vrachtauto
Sinds 2020 staan er intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) op drukke doorgangsroutes. Dit zijn verkeerslichten die altijd verbonden zijn met het internet. Vrachtauto's die voldoen aan een aantal voorwaarden krijgen daarvan via een app groene verkeerslichten op hun route.
Hierdoor wordt de reistijd korter en ontstaat er ook minder CO2-uitstoot.
Sinds 2021 kunnen automobilisten bovendien met de ‘Flitsmeister’ app zien of verkeerslichten op hun route op rood, oranje of groen staan. Dit is handig als je bijvoorbeeld dicht voor het verkeerslicht staat en het daardoor niet kunt zien. Of wanneer een vrachtwagen voor je staat waardoor je het verkeerslicht niet ziet. Steeds meer ‘dingen’ staan in verbinding met het internet. Dit voorkomt drukte op sommige wegen. Minder druk betekent minder file.
Dat betekent dan natuurlijk minder stress voor ons! Dit zijn fijne ontwikkelingen en veranderingen voor vrachtwagenchauffeurs en de transportsector de komende jaren. Heb je trouwens de fiets en loop app ‘Schwung’ al geïnstalleerd? Dan ervaar je op de fiets dat slimme verkeerslichten automatisch op groen springen als je aan komt fietsen!
Bedrijven maken meer gebruik van de voordelen van nieuwe planningstechnieken. Door middel van nieuwe planningstechnieken zijn bedrijven in staat om vraag en aanbod op een slim platform bij elkaar te brengen. Dat is efficiënter, waardoor transport goedkoper wordt. Zo maken moderne planningspakketten steeds meer gebruik van openbare databronnen om planningen te verbeteren. Soms zelfs met hulp van kunstmatige intelligentie. Dit betekent prettige veranderingen voor de vrachtwagenchauffeur, zoals minder werkdruk.
Eind 2020 was er een samenvoeging tussen Peter Appel en Simon Loos. Hun netwerken zijn toen gecombineerd en nu maken zij gebruik van elkaars kennis. In de aanloop naar 2030 zullen zulke grote transportbedrijven nog verder groeien. Kleinere transportbedrijven gaan werken als onderaannemer of als charter voor de grotere bedrijven.
Chauffeurs moeten de komende jaren mee veranderen. Neem bijvoorbeeld de boordcomputer, die steeds ingewikkelder wordt. Ook moeten vrachtwagenchauffeurs steeds steviger in hun schoenen staan, omdat er minder begrip en respect is bij klanten en medeweggebruikers. Hier moeten we met elkaar over blijven praten!
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws en activiteiten van Chauffeur van de toekomst en de trends in de transportsector? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief chauffeur van de toekomst.
Ben je op een kruispunt gekomen in je loopbaan maar weet je niet welke richting je op wilt gaan? Vraag gratis loopbaanadvies aan: loopbaanbegeleiding bij STL.
Wil je mee discussiëren over de chauffeur van de toekomst? Praat mee!
Neem contact met ons op.
We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:
Verzenden...
Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw.
Dank je voor je feedback!