Kraanmachinist Bryan tilt Nederland een stukje verder

Langs de A9 bij Amstelveen bouwt kraanmachinist Bryan Borst (27) mee aan de toekomst van Nederland. Vanuit zijn kraancabine werkt hij aan een van de grootste infrastructuurprojecten van het land. Droog, warm én met uitzicht. Voor Bryan is dit de mooiste plek op de bouwplaats. 

Kraanmachinist Bryan Borst
Deel deze pagina

De mooiste plek van de werkplaats

Wie nu over de A9 bij Amstelveen rijdt, ziet overal activiteit: graafmachines, vrachtwagens, hekken, betonplaten. Op de bouwplaats, onder de snelweg, staat een 60-tons Liebherr telescoopkraan. Als de mast helemaal uitgeschoven is kan je hem net zien als je op de A9 rijdt. In de cabine, aan het einde van de mast, zit Bryan Borst (27). Sinds anderhalf jaar werkt hij als kraanmachinist bij Koninklijke Saan. “Dit is écht de mooiste plek van de bouwplaats,” zegt hij met een brede glimlach. “Ik zit droog als het regent, warm in de winter en koel in de zomer. En ondertussen werk ik aan de vooruitgang van Nederland.”

Wil jij net als Bryan ook kraanmachinist worden? Ik ga ervoor!

Werken aan een project dat je later terugziet

Bryan werkt aan een van de grootste bouwprojecten van Nederland: de verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Onderdeel van het megaproject Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), moet deze uitbreiding de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad verbeteren. De werkzaamheden zijn ingrijpend: extra rijstroken, een wisselbaan, 14 kilometer aan geluidsschermen en zelfs drie overkappingen bij Amstelveen, waar de snelweg verdiept wordt aangelegd. Dit zorgt straks niet alleen voor betere doorstroming, maar ook voor minder files in de regio.

“Het is bijzonder om hieraan mee te werken,” zegt Bryan. “Later rijd ik hier misschien weer met vrienden of familie. Dan kan ik zeggen: dáár heb ik aan meegebouwd. Dat geeft echt een trots gevoel.”

Van chauffeur naar machinist

Voordat Bryan in de kraan stapte, reed hij als vrachtwagenchauffeur door het land. “Leuk werk hoor,” zegt hij, “maar het werd op een gegeven moment wat eentonig. Altijd dezelfde routes. Ik wilde wat anders, nieuwe uitdagingen.” Zijn fascinatie voor grote machines bracht hem bij de hijskraan. “Ik had al mijn groot rijbewijs, dat is sowieso nodig. Maar om kraanmachinist te worden, moet ook nog je hijsbewijs halen. Via Saan kon ik mijn TCVT-hijsbewijs halen.”

Leren hijsen met verstand

Het TCVT-certificaat is verplicht voor iedereen die werkt met een hijskraan met een bedrijfslastmoment van 10 tonmeter of meer. Je moet daarvoor een opleiding volgen en slagen voor een theorie- en praktijkexamen. Daarna moet je jezelf elke vijf jaar bijscholen en aantonen dat je genoeg ervaring hebt opgedaan.

“De complete training duurde ongeveer twee weken,” vertelt Bryan. “Die volg je bij een opleidingsinstituut bij jou in de buurt. Daar leer je vooral de basis. In het theoriegedeelte leer je bijvoorbeeld hoe je lasten moet berekenen. In de praktijk oefen je het bedienen van de kraan. Maar het echte werk leer je pas op de bouwplaats.”

Bij Koninklijke Saan kreeg Bryan goede begeleiding. “Ik liep eerst een tijd mee met een ervaren kraanmachinist. Hij liet mij stap voor stap zien hoe het werkt. Daar leer je pas echt wat erbij komt kijken.”

Volgens Bryan is dat ook nodig. “Je draagt hier veel verantwoordelijkheid. Alles moet veilig gebeuren. De ondergrond moet stevig zijn, de kraan moet goed staan, en de stempels moeten precies worden afgesteld. Eén foutje kan grote gevolgen hebben.”

Kraanmachinist Bryan Borst
Soms moet je echt even puzzelen hoe je iets aanpakt. Juist dat maakt het leuk.
Bryan Borst, kraanmachinist

Veilig werken, elke dag weer anders

Veiligheid staat altijd voorop in het werk van een kraanmachinist. Bryan houdt tijdens het hijsen alles goed in de gaten via zijn dashboard. Op de cabine zit ook een lamp gemonteerd, een soort stoplicht. “Zo kunnen de bouwvakkers op de grond meteen zien of alles nog veilig is,” legt hij uit. “Groen betekent: de lading is goed. Maar als het lampje rood wordt, is de last te zwaar en moet je direct stoppen.”

Daarnaast krijgt Bryan zelf ook een melding in zijn cabine. “Mijn kraan waarschuwt me met een geluidssignaal en ik zie het op het scherm. Zo voorkom je gevaarlijke situaties.”

Zijn werkplek is dan ook van alle gemakken voorzien. Alles wat hij nodig heeft, zit binnen handbereik. Maar het bedienen van de kraan doet hij niet alleen. “Ik werk nauw samen met collega’s op de grond. Zij helpen bij het vastmaken van de ladingen en controleren ook of alles veilig verloopt.”

Wat Bryan ook zo aanspreekt aan zijn werk, is de afwisseling. “De ene dag sta ik op een groot bouwproject, de volgende dag werk ik midden in het centrum van Amsterdam. Elke klus is anders. Soms moet je echt even puzzelen hoe je iets aanpakt. Juist dat maakt het leuk.”

En het sociale aspect? Dat vindt Bryan minstens zo belangrijk. “Je bent als kraanmachinist nooit alleen,” zegt hij. “Ik werk veel samen met uitvoerders, bouwvakkers, chauffeurs en verkeersregelaars. Zonder hen lukt het niet. We doen het echt samen.”

Trots op wat je maakt

Wat Bryan het mooiste vindt aan zijn werk, is dat je letterlijk terugziet wat je hebt gedaan. “Soms rij ik ergens en dan zie ik een gebouw of een brug waarvan ik denk: hé, daar stond ik met mijn kraan. Daar heb ik aan bijgedragen. Dat maakt me trots. In de toekomst wil ik graag nog doorleren om ook het hijsbewijs te halen voor de torenkraan. Op grote hoogte werken lijkte me ook écht wel gaaf!”

Hij twijfelt geen moment als je vraagt of hij dit werk anderen zou aanraden. “Zeker weten. Je werkt met mooie machines, je hebt afwisseling en je doet werk dat ertoe doet. Zonder kraanmachinisten komt er niks van de grond.”

Werken met een kraan

Lijkt dit jou ook wat?

Wil jij ook werken met grote machines en echt iets opbouwen waar je trots op kunt zijn? Kom alles te weten hoe jij telescoop- of torenkraanmachinist kan worden.

Ja ik wordt kraanmachinist!

Meer ervaringen lezen?

Contact met medewerkers van STL

Wij staan voor je klaar

Heb je een vraag of wil je direct van onze diensten gebruik maken? Onze adviseurs staan voor je klaar om je verder te helpen.

Mailen of bellen?

088-2596106 Bereikbaar tussen 08.30 en 17.00
Wat vind je van deze pagina?