Na 20 jaar nog steeds lekker ‘ouwehoeren’

Van defensie, naar werken in een snackbar en via de industriële reiniging naar de vrachtwagen. De 55- jarige Natalie Senders bewandelde een heel pad, voordat ze haar droombaan vond. Wij van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) gingen een dag met haar mee tijdens haar werkdag bij Maters Huissen.

Vrachtwagenchauffeur Natalie Sender in Transport en Logistiek
Deel deze pagina

Geen ‘meisje-meisje’

Onderweg het genot van een kop koffie hebben we de tijd om Natalie beter te leren kennen. Opvallend is dat ze altijd de voorkeur heeft gehad voor stoere beroepen.

“Nadat ik klaar was met de opleiding Metaal aan de LTS, ben ik het leger ingegaan. Daar kwam ik in de logistiek terecht. Troepen wegbrengen naar oefeningen, eten brengen naar kazernes, dat soort dingen. Het kameraadschap, de discipline en de regelmaat spraken me aan. Van 1989 tot 1994 heb ik bij Defensie gewerkt.”

Door het moederschap maakte Natalie andere keuzes.

“Ik was op dat moment alleenstaande moeder. En zocht een baan waarbij ik ook voor de kinderen kon zorgen. Ik heb toen allerlei baantjes gehad. Van werken in een snackbar tot in een café. Ik heb ook nog een tijdje bij een reinigingsbedrijf gewerkt. In 2006 heb ik de overstap naar de truck gemaakt. En tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van.”


Vrachtwagenchauffeur Natalie Sender in Transport en Logistiek

Pietje Spanband

Inmiddels werkt de blonde ladytrucker alweer 8 jaar bij Maters Huissen, vanuit de standplaats in Best.

“Hier rijden we voor opdrachtgever PT Zuid. Ik vervoer houtpanelen voor interieurbouwers. Omdat dit werk heel afwisselend is, vind ik het écht geweldig om te doen. Ik ben de hele dag lekker bezig en combineer het rijden met zelfstandig lossen met mijn meeneemheftruck. Een meeneemheftruck zit achter op de trailer. Op deze manier kan ik zelf de platen hout lossen bij onze klanten. De ene dag heb ik 15 adressen en soms heb ik er minder. Vandaag hebben we er maar 7, dus een leuk dagje.”

Maar voordat we aan de rit beginnen, moet Natalie de vracht nog laden in de loods. Ze meldt zich bij de loodsbaas en het personeel laadt haar vracht. Natalie opent zelf de zeilen en brengt spanbanden aan, zodat de lading goed vaststaat.

“Ze noemen mij ook wel Pietje Spanband, omdat ik altijd veel spanbanden aanbreng op de lading. Ik ben liever iets langer bezig met het aanbrengen van de spanbanden dan dat ik lading verlies. Het zal je maar gebeuren zeg!”

Eerste baantje in transport en chauffeursdiploma halen

Haar eerste baan in de sector was bij een transportbedrijf in het Zeeuwse Nisse.

“Mijn rijbewijzen had ik al, maar mijn chauffeursdiploma niet. Het chauffeursdiploma is de voorloper van Code 95. Ik kreeg toen de kans om dit via het transportbedrijf te halen. Daar kreeg ik ook de kans om allerlei verschillende soorten transport te doen. Van rijden met een koelwagen tot rijden met aardappeltrailers. Ik heb veel geleerd en veel gezien, want ik reed ook internationaal. Toch wilde ik iets vaker thuis zijn en een betere werk-privébalans. Daarom ben ik verder gaan rondkijken. In 2018 vond ik die baan bij Maters Huissen.”


Klantcontact en ‘lekker ouwehoeren’

Inmiddels zijn we bij de eerste klant aangekomen. Natalie maakt haar zeilen open, springt op haar heftruck en lost het grote pakket met houtplaten. Dit moet ze vandaag nog een aantal keer herhalen.

“De hele dag bezig zijn, vind ik fijn. Stukje rijden, lossen en even een praatje maken met de klanten. Omdat ik nu al een tijd bij dit bedrijf werk en de klanten ken, krijg je ook een band met ze. Dat maakt het wel heel leuk.”

Nadat Natalie twee klanten heeft gelost, tankt ze eerst nog even. Daarna gaat ze met een volle tank en frisse energie weer verder. Vroeg in de middag is de wagen leeg en kunnen we terug naar de zaak.

“Toen ik net met dit werk begon, kon ik alles niet zo snel. Ik moest nog veel leren en handigheid krijgen in het laden en lossen. Ik heb bij Maters altijd de kans gekregen en ze hebben me goed begeleid in het leertraject. Vandaag was het ook een rustige dag. Dat is ook wel eens anders. Maar over het algemeen wordt er goed voor ons gezorgd. Op de standplaats in Best werken we met 6 chauffeurs, dus dat is maar een klein clubje. Dit maakt het ook erg persoonlijk, omdat je elkaar kent.”

Om 16.00 uur zet Natalie haar truck op de parkeerplaats in Best en zit haar werkdag erop.

“Ik ga zo nog even langs een vriendin om bij te kletsen. Daar is ook echt nog wel tijd voor als je chauffeur bent!”


Vrachtwagenchauffeur Natalie Sender in Transport en Logistiek

Zoek jij ook een baan in een sector vol mogelijkheden?

Wil jij net als Natalie werken in een sector vol baankansen en carrièremogelijkheden?

Ik weet mijn route!

Meer ervaringen lezen?

Contact met medewerkers van STL

Wij staan voor je klaar

Heb je een vraag of wil je direct van onze diensten gebruik maken? Onze adviseurs staan voor je klaar om je verder te helpen.

Mailen of bellen?

088-2596106 Bereikbaar tussen 08.30 en 17.00
Wat vind je van deze pagina?