Jarno: de naakte waarheid
Ervaringen

De naakte waarheid: Dit is mijn lijf

Dit is niet het gespierde en perfect gevormde lijf van een Instagram model. Dit is het lijf van een 38-jarige vrachtwagenchauffeur met een paar slechte gewoontes. Samen met STL ga ik daar iets aan doen. Maar hoe gaat het eigenlijk met me? Tijd voor een nulmeting!

De nulmeting en sporttest

Om mijn slappe lijf om te toveren tot gespierde god, moet ik weten hoe het nu met mij gaat. Daarom begin ik met een aantal testen en metingen. Want meten is weten. Dat doe ik samen met mijn coach via STL.

Als je begint met het programma moet je data invoeren. Je voert onder andere je lengte, gewicht en taillemaat in. Je houdt een eetdagboek bij en je kan een sporttest doen. Over twaalf weken doe ik deze beter uiteraard. Dit is mijn nulmeting: 

BMI (Body Mass Index)  

Met lengte van 198cm en een gewicht van ongeveer 100 kg heb ik een BMI van 25.5. Hiermee ben ik iets te zwaar. En begeef mij op de rand van overgewicht. Mijn ergste probleem is mijn taille. Maar liefst 104cm is mijn buikomvang. Waar vroeger een sixpack zat, zit nu een bierbuikje. Tijd om in beweging te komen!

Coopertest  

Hardlopen. Ik heb er een pesthekel aan. Maar alles voor het goede doel. Ik probeer in 12 minuten zoveel mogelijk afstand af te leggen. Voor deze test gebruik ik een skeelerbaan bij mij in de buurt. 

Mijn resultaat: 2,06 km, dit is een gemiddeld resultaat  

Push-up test

De push up test heeft als doel het meten van je kracht en uithoudingsvermogen van je borstspieren.

Mijn resultaat: 31, dit is een boven gemiddeld resultaat

Sit-up test

De sit up test heeft als doel het meten van je kracht en uithoudingsvermogen van je buikspieren. Doe zoveel mogelijk sit ups in 1 minuut.

Mijn resultaat: 32, dit is een gemiddeld resultaat

Squat test

De squat test is voor het meten van je kracht en bovenbenen.

Mijn resultaat: 42, dit is een uitstekend resultaat

Step test

Met de step test wordt je hartslag gemeten na een inspanning. 3 minuten lang stap je op een verhoging van 30 cm. Met een hartslagmeter wordt mijn hartslag bijgehouden.

Mijn resultaat: Sorry, niet gedaan! Ik heb geen hartslagmeter. 

Ga zelf ook aan de slag! Ik ben benieuwd of je mijn resultaten kan verbeteren.


Jarno rondje coopertest

Confronterende conclusie

De sporttest deed mij denken aan twintig jaar geleden. Ik had twee dromen destijds. In militaire dienst of vrachtwagenchauffeur worden. Op mijn 19e meldde ik mijn aan voor militaire dienst. Ik schaatste en fitneste veel, dus ik haalde de sportkeuring. Ik werd afgekeurd op mijn gehoor. Uit een gehoortest bleek dat ik doof ben voor een bepaalde toonhoogte. Mijn tweede keuze was vrachtwagenchauffeur worden. En dat is wel gelukt. Maar zo sportief als ik toen was, ben ik niet meer. 

Om mijzelf op deze manier te bekijken is confronterend. Waar in een ver verleden een blokjesbuik zat, zit nu een bierpensje. De sporttest viel me nog mee. De hardlooptest vond ik wel zwaar. Ik was na 2 km hardlopen echt buiten adem. Hopelijk wordt het beter omdat ik gestopt ben met roken en de komende tijd meer ga sporten. Ik ben nu al benieuwd hoe het over twaalf weken gaat.

Jarno doet een push-up

Mijn 12 weken challenge

Samen met een lifestylecoach via STL ga ik aan de slag naar een gezonder leven. Twaalf weken lang stop ik met roken en alcohol. Ik ga meer bewegen, gezonder eten en meer slapen. Om zo een blijvende verandering door te maken. Als je werkzaam bent in de logistieke sector en SOOB-subsidie afdraagt dan is coaching voor jou gratis. 

Meer weten? Klik hier
Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer informatie?

Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder.

Bel: 088 - 2596271

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:

;