Marco Ijkema
Ervaringen met tanktransport

Op pad met Superpapa

De 53-jarige Marco IJkema uit Purmerend rijdt met brandstof voor van Waveren uit Amsterdam. Dagelijks brengt hij duizenden liters van het kostbare goedje naar diverse pompstations. Dit doet hij al sinds 1989. Wij stapten bij de ervaren rot in en vroegen ook naar zijn bijnaam 'Superpapa'.

Deel deze pagina

Gezelligheid kent geen tijd 

Op een vroege en regenachtige zondagochtend ontmoeten we elkaar op de standplaats van Marco. Zijn tankauto is al geladen en staat startklaar. Na een kop koffie zetten we om 05:15 koers naar het eerste pompstation in Nootdorp. Ongeveer 45 minuten rijden vanaf onze vertrekplaats in Amsterdam en begint hij te vertellen over zijn werk. “De oplegger is verdeeld in compartimenten. We zijn geladen met diesel, superplus en euro95 benzine. Hiermee kunnen we in ieder geval drie pompstations bevoorraden. Als we iets overhouden dan gaan we door naar een pomp die voor de volgende rit is gepland. Dan hoeven we niet eerst te laden, en scheelt weer tijd.” 

Het eerste dat ons opvalt in de cabine is dat het gezelligheid uitstraalt. Het bed is netjes opgemaakt en er staat een grote tas met persoonlijke spullen achter de stoel. “Ik deel de tankauto met een collega. We rijden in een rooster van vier dagen werken en daarna vier dagen vrij. Ik overnacht hierbij ook in de truck. Maar vandaag komen we wel terug in Amsterdam. Of willen jullie lepeltje-lepeltje liggen?” Lachend komen we aan bij het eerste adres. Het is nog donker en uitgestorven omdat het vroeg in de ochtend is.

De routine van SUPERPAPA 

Grote slangen worden uitgerold. Hendels worden omgezet. En er worden computers bediend. Voor ons ziet het eruit als een groot bord spaghetti waar geen touw aan vast te knopen is. Voor Marco is dit zo te zien dagelijkse kost. “Het werk is niet moeilijk. En zeker niet zwaar. Je koppelt de slangen aan en de rest gaat vanzelf. Je moet wel je kop erbij houden dat je alles in de juiste tank pompt. Dus geen diesel in de benzinetank. Alles moet vastgelegd worden in je administratie. ”

Marco vertelt verder over de opleiding voor tankchauffeur. “Naast je rijbewijs moet je in bezit zijn van een ADR-diploma voor de tankwagen. Als bij ons komt werken volg je een interne opleiding van drie weken om te leren werken met de tankwagen. Wij rijden met brandstofauto’s en met tankcontainers. Waarbij er verschillende diensten mogelijk zijn. Ook voor chauffeurs die meer thuis willen zijn voor het gezin of hobby’s. Dit heb ik ook gedaan toen mijn kinderen jonger waren. Misschien dat ze me daarom wel een SUPERPAPA vinden. Mijn zoon is inmiddels 26 en mijn dochter 21 jaar oud. En in november ben ik 25 jaar getrouwd”, vertelt Marco trots.  

Afwisseling en Vrijheid  

Het aan- en afkoppelen van de slangen herhaalt zich bij ieder tankstation. Blind weet Marco de pompstations te vinden. Hij weet van de meesten zelfs hoe groot de inhoud van de ondergrondse opslagtank is. Bij de tankstations die hij niet kent wordt de tankinhoud gemeten met een meetlat. “Mijn vader was ook chauffeur en dat wilde ik ook worden. Andere chauffeurs van mijn generatie konden hun rijbewijs halen in militaire dienst. Omdat ik monteur was tijdens mijn dienstplicht mocht ik dat helaas niet. Wel kon ik via het leger met korting mijn rijbewijs halen. Mijn chauffeursdiploma heb ik gehaald via een thuisstudie. Dat moet in 1988 geweest zijn.” 

Of Marco nog favoriete gebieden heeft waar hij rijdt is hij duidelijk. “Nee, dat maakt me niet zoveel uit. Ik houd van de afwisseling. Nu rijd ik voornamelijk in Nederland. Maar ik heb ook veel in Duitsland en Frankrijk gereden. Als je goed werk levert, ben je zo vrij als een vogel.” 

Marco Ijkema

Een visitekaartje dat beloond wordt 

De verantwoordelijkheid is groot als je onderweg bent met 35.000 kilo brandstof. Er worden strenge regels gesteld aan veiligheid en kennis van de chauffeurs. Zowel het materiaal als de chauffeur worden vaker gekeurd. Sommige opdrachtgevers eisen een extra Arbo-keuring. Maar daar staat ook iets tegenover. “Bij ons word je in de hoogste salarisschaal ingedeeld. Daar bovenop krijg je nog een extra ploegentoeslag. Omdat je ook in het weekend of ‘s nachts rijdt ontvang je ook nog eens een toeslag. Al met al kom je dan met een behoorlijk salaris thuis.” 

Voor de ervaren Marco zit er zelfs nog meer in verschiet. “We rijden voor een nieuwe opdrachtgever. Waar ik als eerste voor mag rijden. Dit bevalt van beide kanten zo goed dat we hier extra werk van krijgen. Deze kleine Volvo mag ik omruilen voor een nieuwe MAN truck. En dat wordt er eentje met een extra grote cabine. En als kers op de taart krijg ik ook nog een nieuwe oplegger. Zo zie je maar dat hard werken nog steeds beloond wordt. Ook als je naast je werk een SUPERPAPA of SUPERMAMA wilt zijn!” 

Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer weten? Bel ons voor advies!

Wij komen graag met je in contact voor een goed gesprek over instroom en behoud.

Bel: 088 - 2596271

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via: