Jarno neemt deel aan een afvaltraject.
Ervaringen

Van sigaret naar wortel

Ik ben nu drie weken gestopt met roken. Ik heb een eetdagboek bijgehouden en heb mijn eerste contact met mijn coach gehad. Vanaf nu hou ik dagelijks een beweegdagboek bij. Het doel is -10 cm buikomvang om kwalen in de toekomst te voorkomen. Het advies: eet als een konijn!

Stoppen met roken is lastig 

Stoppen met roken vind ik al moeilijk genoeg. Maar om tegelijk ook af te vallen is een behoorlijke uitdaging. In mijn omgeving roken veel mensen. Op ieder feestje wordt gerookt en ook onder mijn collega‚Äôs wordt veel gerookt. Thuis word ik niet geconfronteerd met sigaretten. Maar om mijzelf op te sluiten in huis zie ik niet zo zitten. Dus karakter tonen is de enige oplossing. En kauwgom helpt ook een beetje. Snoepen probeer ik te vermijden; stoppers komen gemiddeld tussen de 2,8 en 3,8 kilogram aan! Dit komt omdat hun stofwisseling verandert en omdat ze vaker meer gaan eten. Daarom hou ik een eetdagboek bij. 

10 centimeter minder? Hoe dan?! 

Om kans op hoge bloeddruk, diabetes type 2 of hart- en vaatziekten te verminderen moet er tien centimeter buikomvang af. Voor mannen is een buikomvang onder de 94 cm aan te raden. Daarom vul ik dagelijks mijn ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes in mijn eetdagboek. Op basis hiervan heb ik een persoonlijk eetschema gekregen van mijn coach. Het advies luidt: meer groenten! 

Wil je weten wat mijn buikomvang is? Lees hier: De naakte waarheid: Dit is mijn lijf - STL 

Afvallen is: verleidingen weerstaan  

Zoals een echte Hollander prak ik nu alles door de aardappelen en dat mag iets minder. Om te beginnen moet mijn bord voor de helft gevuld zijn met groenten. Een kwart koolhydraten zoals aardappelen of rijst. En een kwart eiwitten zoals vlees, vis of vleesvervangers. Mijn tussendoortjes mogen ook meer uit groenten bestaan. En ik moet uitkijken met suikers en ongezonde vetten. Borrelplankjes en snoepgoed koop ik niet meer. Dan kan ik ook niet in de verleiding komen om 's avonds te snacken.  

Afvallen is best simpel. Je moet alleen heel veel verleidingen weerstaan. Want mijn hemel wat is er veel ongezonde troep op de markt. En laat ik dat nou net zo lekker vinden. Dat wordt nog een flinke uitdaging! 

Kom in beweging 

Alleen gezond eten is niet voldoende. Daarom ga ik ook sporten bij een heus Europees kampioen. Maar daarover later meer! 

 Mijn bewegingen moet ik vanaf nu gaan bijhouden in een beweegdagboek. Hoe ik dat ervaar lees je volgende week. Ajuus!  

Jarno werkt aan zijn vitaliteit

Kom jij ook in beweging?

Samen met een lifestylecoach via STL ben ik aan de slag naar een gezonder leven. Twaalf weken lang stop ik met roken en alcohol. Ik ga meer bewegen, gezonder eten en meer slapen. Om zo een blijvende verandering door te maken. Ook wat voor jou?

Meer weten? Klik hier
Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer informatie?

Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder.

Bel: 088 - 2596271

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via: