Wij staan voor je klaar in de transport en logistiek. De sector vol kansen en mogelijkheden! Of je nu graag in een distributiecentrum werkt of liever de weg op gaat in een vrachtwagen, bij STL maken we het mogelijk. We helpen je met het zoeken naar je droombaan, bij je rijopleiding en zorgen ervoor dat je goed voorbereid aan de slag gaat. We gaan samen op weg naar jouw volgende stap.
Alles voor werkzoekendenMaud: chauffeur én moeder – zo maakt ze het waar
Maud Vinken (36) groeide in de logistiek van orderpicker naar vrachtwagenchauffeur. Ze werkt drie dagen en houdt tijd over voor haar gezin. “Zo blijf ik er zijn voor mijn zoon en doe ik werk dat ik leuk vind.” Het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) reed een dag met haar mee
Groeien in een sector die altijd in beweging is
Wij van STL wilden weten hoe Maud haar werk én moederschap combineert. Daarom gingen we met haar mee tijdens een werkdag bij Logicall in Venlo.
Maud werkt nu als distributiechauffeur in de Benelux. Haar carrière begon in het warehouse, als orderpicker. Ze leerde daarna heftruck rijden en stapte over op de reachtruck. “School boeide me niet. Ik ging graag uit en had geld nodig, dus ik ging werken. In het magazijn vond ik mijn draai, maar het chauffeursvak sprak me aan. Ik ben gaan uitzoeken wat ik nodig had om dat te worden.”
Bij het bedrijf waar ze toen werkte kon ze die stap niet zetten. Via een tip van een collega,ging ze aan de slag bij Logicall Venlo (toen nog Janssen). “Ik kreeg een kans om intern te worden opgeleid. Ik begon als bijrijder en installeerde koffiezetapparaten bij bedrijven in Nederland en Duitsland. Op het werk ontmoette ik ook mijn huidige partner. We hebben nu een zoontje en gaan binnenkort trouwen. Dus ik had een leuke baan en een leuke kerel gevonden,” vertelt Maud lachend.
Mee met Maud
Inmiddels heeft Maud haar CE-rijbewijs (trekker-oplegger). Ze rijdt in Nederland, België en een deel van Duitsland. Maar altijd heeft ze een rit die past bij haar leven. “Vandaag begin ik pas om 07.30 uur. In een groot bedrijf is er bijna altijd een planning die past bij je thuissituatie. Ik breng eerst mijn zoon naar de opvang en rijd daarna weg. Mijn man is ook chauffeur en begint vaak vroeg. Daardoor kan hij onze zoon ’s middags ophalen. Zo houden we thuis balans.”
Vandaag staat er een distributierit in Limburg op de planning. Achter de bijna nieuwe DAF XF hangt een drieassige trailer, geladen met pallets en dozen voor verschillende klanten. “Vandaag hebben we 13 adressen, bezorgen én afhalen. Normaal zet ik een fijne afspeellijst aan en ga ik lekker aan het werk. Als je je werk goed doet, laat iedereen je je gang gaan. Heerlijk.”
De eerste stop is een distributiecentrum in Belfeld. Maud meldt zich, rijdt naar een dock en parkeert haar combinatie moeiteloos. Medewerkers van het distributiecentrum lossen de pallets. Zodra de documenten achter in de trailer liggen, kan ze door. Maar dan volgt een tegenvaller.
Hoogtebeperking? Snel schakelen
De volgende klant zit om de hoek, maar de straat ernaartoe heeft een viaduct van 3,60 meter. De combinatie van Maud past er niet onderdoor. Stilstaan op de drukke weg is geen optie, dus Maud beslist direct. “Volgens mij kan ik ook via de andere kant. We pakken de rotonde en keren om.” Even later staat ze toch bij de klant.
“Dit hoort erbij. Je moet scherp blijven. Als ik dat bord had gemist, had ik forse schade kunnen rijden. In druk verkeer, op onbekende wegen, gaat het snel mis. Als chauffeur draag je veel verantwoordelijkheid.”
Na de levering en een kop koffie gaat de route verder.
Avontuurlijk werk én tijd voor gezin en hobby’s
De rest van de rit loopt soepel. In de middag zijn alle klanten afgehandeld. “Vandaag geniet ik van het Limburgse landschap. Morgen rijd ik misschien naar Braunschweig. Die variatie vind ik fijn. Dagen kunnen lang zijn, maar daardoor verdien ik in drie dagen een goed salaris. Met een zaterdagdienst komen er toeslagen bij. Zo onderhoud ik mijn gezin en houd ik tijd over voor mijn hobby: paardrijden.”
Aan het einde van de middag parkeert Maud de truck weer in Venlo. “Het beeld dat je als chauffeur dagen weg bent, klopt vaak niet meer. De sector is veranderd. Het is nu 17.30 uur. Ik eet thuis mee en breng mijn zoon naar bed. Zó kan dit vak ook zijn.”
Ook vrachtwagenchauffeur worden, net als Maud?
Wil jij net als Maud de weg op, maar weet je nog niet hoe je begint? Kom naar een instapdag bij jou in de buurt of neem contact op met onze adviseurs van STL. We helpen je met oriëntatie, opleiding en baan.
Ja, ik ga naar een instapdag