Tips & advies

Interview sectoraal vertrouwenspersoon

Edwin Houweling werkt als adviseur duurzame inzetbaarheid bij Sectorinstituut Transport en Logistiek. Sinds mei vervult hij naast zijn huidige rol, ook de rol van sectoraal vertrouwenspersoon. Ben je benieuwd naar wat een sectoraal vertrouwenspersoon precies doet? Lees snel verder!

'De vertrouwenspersoon staat altijd naast de werknemer.'

Wat houdt het in om een sectoraal vertrouwenspersoon te zijn?

’‘Een sectoraal vertrouwenspersoon is iemand bij wie je je verhaal kwijt kunt op het moment dat je tegen een probleem aanloopt rond ongewenste omgangsvormen binnen je organisatie. Het kan hierbij gaan om agressie, pesten, discriminatie of seksuele intimidatie. Deze  vertrouwenspersoon staat buiten jouw organisatie maar is voor alle werknemers binnen de sector bereikbaar. Het is belangrijk om duidelijk te krijgen hoe situaties door de werknemer worden ervaren. De sectoraal vertrouwenspersoon is verbonden aan een specifieke sector. In dit geval transport en logistiek.’’

Wat is een belangrijke taak als sectoraal vertrouwenspersoon?

’‘Voor STL is het belangrijk dat werknemers een prettige en sociaal veilige werkomgeving hebben. Hierin begeleiden we de werknemer graag op de juiste manier. De vertrouwenspersoon staat altijd naast de werknemer. De werkgever draagt de verantwoordelijkheid voor een optimale werkomgeving voor hun werknemers.’‘

Op welke manier kunnen werknemers zich bij jou aanmelden?

’‘Er is binnen de bedrijven een telefoonnummer bekend waar werknemers naartoe kunnen bellen. In de beleidsstukken staat aangegeven of er een sectoraal vertrouwenspersoon is.’‘

Wat zijn de werkzaamheden van een sectoraal vertrouwenspersoon?

’‘Wij voeren  opvanggesprekken met werknemers. Het is een gesprek waarin we een luisterend oor bieden. Dit kan eenmalig zijn, maar het komt ook voor dat er meerdere gesprekken nodig zijn. Wanneer een veelvoorkomend probleem wordt gesignaleerd, voeren we adviesgesprekken met de werkgever. Deze zijn niet terug te leiden naar de werknemer.’‘

Wordt er veel gebruik gemaakt van een sectoraal vertrouwenspersoon?

’‘Mijn ervaring is dat er momenteel weinig gebruik van wordt gemaakt. Ik heb sinds mei met een handjevol mensen een gesprek gevoerd. Het is lastig te zeggen waar dit aan ligt en of de huidige “Corona”-tijd hier invloed op heeft. Vanuit de werkgeverskant worden de webinars, die we over dit onderwerp geven, wel goed bekeken. De webinars zijn bedoeld voor leidinggevenden, mensen in een HR-functie en de preventiemedewerker.’‘ 

Vanaf hoeveel personen zou jij een sectoraal vertrouwenspersoon adviseren?

’‘Er zijn zowel grotere als kleinere bedrijven die een sectoraal vertrouwenspersoon hebben. Het advies aan bedrijven groter dan 100 werknemers is om ook een interne vertrouwenspersoon aan te stellen. Op deze manier kunnen werknemers zelf een vertrouwenspersoon kiezen.’‘ 

Wat heeft jou doen besluiten je hiervoor aan te melden?

’‘Het maatschappelijke aspect en het feit dat ik er voor werknemers kan zijn .’‘ 

Sectorale vertrouwenspersonen hebben opvanggesprekken met werknemers. Deze gesprekken hebben altijd verschillende stadiums. Dit zijn de 5 stadiums van een opvanggesprek.

  1. Geef werknemers de kans om hun verhaal te vertellen. Even spuien is vaak al genoeg.  Soms is het één gesprek, maar vaak zijn er meerdere gesprekken nodig.
  2. Zorg ervoor dat het gesprek inhoudelijk diep genoeg gaat. Op deze manier kom je erachter wat precies het probleem is en hoe ze graag verder geholpen willen worden.
  3. Geef ze aan de hand van een escalatieladder mogelijkheden aan. De ladder geeft ze concrete opties om verder te kunnen met hun probleem.
  4. Geef ze begeleiding en ondersteuning waar nodig.
  5. Rondt het gesprek altijd goed af en zorg voor nazorg. Geef de werknemer handvatten om verder te kunnen en de situatie af te ronden.
Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Kom je er zelf niet uit?

Meld ongewenst gedrag bij de vertrouwenspersoon van STL!

Bel: 06-23559402

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via: