Ervaringen

Écht contact

Vanuit mijn rol als adviseur duurzame inzetbaarheid bij STL coach, inspireer en regisseer ik bij bedrijven in onze sector.

Zo  ontstaat er een context binnen het bedrijf waardoor medewerkers maximaal in staat zijn om aan hun inzetbaarheid (daarmee bedoelen we vitaal, met plezier, vanuit vakmanschap en binnen een (sociaal) veilige werkomgeving) te werken. 

Vóór corona

Dit betekende vóór corona veel op pad, bij bedrijven over de vloer om aan een keukentafel, in een vergaderruimte of ruimte in een warehouse aan te schuiven. Met directie, leidinggevenden, OR, planners én medewerkers in gesprek. Om te luisteren, te horen en te ervaren waar de kern van een vraag en behoefte ligt. Dat échte contact, het gesprek van de koffie automaat tot de eigenlijke ruimte, de dynamiek in een ruimte, wat gebeurt er tussen mensen en wat voel je tussen de regels door, dat was met de komst van corona en de maatregelen ineens geen realiteit meer.

Ik moest daar enorm aan wennen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Ik ben een sociaal dier, hou van gezelligheid, mensen en echt fysiek contact maken. Al snel ontstonden er digitale varianten op het thema: borrels met vriendinnen via zoom, verjaardagen waarbij je in een auto voorbij reed bij de jarige, carnaval via Teams (ik ben toch een echte Brabander) en ook op het werkvlak hebben we met de collega’s snel onze interventies en sessies in vorm aangepast zonder aan inhoud en kracht te verliezen.

Flexibiliteit en veranderbereidheid

Ik bewonder daarin de flexibiliteit en veranderbereidheid van iedereen. Waarvan je van te voren dacht: dat gaat nooit werken, bij een groep teamleiders of een MT via een teams meeting een eenduidige visie verkrijgen, bleek dat toch te lukken. Om dat echte contact wat na te bootsen, belden we meestal alle deelnemers  aan de betreffende meeting afzonderlijk voorafgaand aan de meeting. Zo was er toch een momentje dat leek op een koffie automaat gesprek, verbinding.


Verbinding

Verbinding is zo ontzettend belangrijk. Als je je verbonden voelt met anderen, komt er oxytocine vrij. Dit hormoon, ook wel bekend als het gelukshormoon, stuurt vervolgens de aanmaak van serotonine aan. Dit stofje geeft je een goed gevoel.

Verbinding maakt ook dat je weet wat de ander beweegt, drijft en wat er in hem of haar omgaat. Dit contact is voor een werkgever richting een werknemer cruciaal! Door dit op een goede manier in te richten levert aantoonbaar een hogere productiviteit, meer werkplezier, minder verzuim en loyalere medewerkers op.


Hoe maak je écht contact?

Veel van onze werkgevers struggelen met hoe dit contact in te richten, welke vorm kies je als medewerkers onderweg zijn. De corona situatie heeft in mijn ogen aangetoond dat niet de vorm, maar de inhoud het belang van dat contact bepaald. Het hoeft niet te zitten in frequente gesprekken rondom een HR cyclus. Het echte contact, de verbinding, zit in de kleine momenten, oprechte aandacht en interesse in de ander. Bij de koffie automaat, het moment waarop een chauffeur zich meldt voor een rit of onderweg is. Er zijn zelfs allerlei digitale tools ontwikkeld om dit contact fundament te geven en te ondersteunen. 

STL adviseert je graag over het echte contact met medewerkers in het bijzonder en behoud van medewerkers in het algemeen. Kom met ons in contact, wij voegen graag waarde toe!

Aan de slag met de werkkracht van je medewerkers?

Medewerkers die fluitend naar hun werk gaan. Die vaker gezonde keuzes maken. Op de goede plek zitten en uit zichzelf veilig werken. Waarmee je goed contact hebt omdat je hun taal spreekt. Zodat je weet hoe het echt met ze gaat. Wij kunnen je hierbij helpen.

Meer informatie

Wil jij ook werken aan beter contact met je medewerkers?

Vraag een gratis advies gesprek aan.

Bel: 088 - 2596121

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via: