Wij staan voor je klaar
Heb je een vraag of wil je direct van onze diensten gebruik maken? Onze adviseurs staan voor je klaar om je verder te helpen.
Wat kun je als werkgever doen om je mensen gezond, gemotiveerd en inzetbaar te houden in een sector die nooit stilstaat? Bij Verhelst Transport in Sluiskil vonden ze het antwoord in het Werkkracht-programma over duurzame inzetbaarheid van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). “We dachten dat we het goed deden, maar de training liet zien hoeveel winst er nog te halen valt op het gebied van duurzame inzetbaarheid,” zegt mede-eigenaar Lydia Verhelst. “We deden al een aantal zaken onbedoeld vanuit onszelf, het Werkkracht- programma gaf ons meer houvast.”
Verhelst Transport uit Sluiskil is een familiebedrijf met dertien medewerkers en een wagenpark dat varieert van bestelbussen tot vrachtwagens met autolaadkraan. Ze rijden voor klanten in binnen- en buitenland, met uiteenlopende goederen. Hun motto is: “Uw uitdaging is onze bestemming.” Maar ze kijken verder dan alleen het werk op de weg. Want hoe hou je je mensen gemotiveerd, gezond en inzetbaar in een drukke en veranderende sector? Die vraag bracht mede-eigenaar Lydia Verhelst (40) bij het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Samen met STL ging het bedrijf aan de slag met Toekomstgesprekken, een praktische manier om aandacht te geven aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. “We willen als werkgever goed zijn voor onze mensen. Niet alleen nu, maar ook later.”
In een klein bedrijf denk je al snel: ik weet wel hoe het met mijn mensen gaat. Er is vaak dagelijks contact. Toch merkte Lydia dat het meestal bleef bij korte gesprekjes in de kantine of op het erf. “We maken vaak even een grapje of wisselen snel iets uit over de planning. Maar échte gesprekken, over hoe iemand zich voelt, wat hij wil leren of wat er thuis speelt, die missen vaak. ”Toen kwamen we in contact met STL over duurzame inzetbaarheid. Daarin leerde ze hoe je als ondernemer gestructureerd met je mensen in gesprek gaat over vier belangrijke thema’s: vakmanschap, vitaliteit, verbinding en veiligheid. “Voor mij was dat echt een eyeopener. Je denkt dat je het goed doet, maar je kunt vaak meer doen dan je denkt.”
Volgens Lydia zijn de mensen in haar bedrijf belangrijker dan het wagenpark. “Onze voertuigen kosten veel geld, maar onze medewerkers zijn ons échte kapitaal. Goede mensen die passen bij je bedrijf en in je team, die zijn onmisbaar. Daarom investeren we bewust in persoonlijke aandacht en ontwikkeling.” Tijdens de training maakte ze een ‘bedrijfsscan’ van wat ze al deed. Wat bleek? Veel dingen die bijdragen aan duurzame inzetbaarheid gebeurden al, alleen niet altijd bewust. “We hebben altijd al oog gehad voor het persoonlijke. Onze medewerkers kunnen bijvoorbeeld makkelijk even naar de tandarts of iets regelen met de kinderen. En we geven sportshirts aan collega’s die hardlopen of fitnessen en we hebben gratis fruit op het werk. Maar sinds de training doen we dat doelgerichter. We kijken nu ook wat iemand nodig heeft om goed zijn werk te doen én zich prettig te voelen.”
Toekomstgesprekken zijn nu structureel onderdeel van het personeelsbeleid. In plaats van een vluchtig praatje na een lange werkdag, plannen ze gesprekken in op rustige momenten. “Het
hoeft niet groots of ingewikkeld,” zegt Lydia. “Het begint met tijd maken, goed luisteren en open vragen stellen.” Een vast onderdeel van elk gesprek zijn de vier V’s:
“Soms komen daar verrassende dingen uit. Een chauffeur had behoefte aan een ander type overall. Iemand anders wilde graag vaker een training volgen. Door dat bespreekbaar temaken, kun je veel betekenen.”
Naast persoonlijke aandacht, investeert Verhelst Transport ook in opleidingen. Chauffeurs die werken met een autolaadkraan krijgen een hijsbewijs (TCVT), anderen volgen een ADR- cursus voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. “We luisteren goed naar de wensen van onze klanten, en zorgen dat onze mensen daarvoor zijn opgeleid,” vertelt Verhelst. “Zo verbeteren we de dienstverlening én houden we onze mensen scherp.”
Wat levert het op? “Voor ons vooral rust en verbondenheid,” zegt Lydia. “Medewerkers voelen zich gehoord, durven dingen aan te kaarten en weten dat we samen kijken naar oplossingen. Dat zorgt voor meer werkplezier.” Dat is extra belangrijk in een krappe arbeidsmarkt. “Goede chauffeurs zijn moeilijk te vinden. De vijver is klein, de vraag groot. Voor een klein bedrijf als het onze is mond-tot- mondreclame belangrijk. Als je mensen blij zijn en goed in hun vel zitten, dan vertellen ze dat door. Dat helpt bij het vinden én behouden van personeel.”
Een Toekomstgesprek hoeft niet ingewikkeld te zijn, benadrukt Lydia. “Je hebt er geen dure systemen voor nodig. Het begint met oprechte aandacht en een open houding. STL helpt je op weg met een praktische training en handige hulpmiddelen. Daardoor kun je meteen aan de slag.” De aanpak past goed bij de nuchtere manier van werken in de sector. “Transport is vaak hectisch en ad-hoc,” zegt Lydia. “Maar juist dan is het belangrijk om stil te staan bij de mensen die het werk doen. Door Toekomstgesprekken zijn we als werkgever sterker én aantrekkelijker geworden.”